Gastreview
Deze gast review is geschreven door Sanne Kuijpers
Website: www.
Twitter: @STC_Nijmegen
Facebook: https://www.
***Let op!*** Dit is een webapplicatie.
Doelgroep:
Niet gekoppeld aan leeftijd; het niveau van de opgaven wordt automatisch aangepast aan het niveau van het kind.
Prijs: Je koopt een abonnement voor Taalzee per leerling/kind.
€ 3,10* per jaar € 5,80* voor twee jaar
*is prijs per licentie (dus per kind). Voor een overzicht van de prijzen kijk je op: http://www.taalzee.nl/prijzen/
Wat leert je kind van dit programma?
- woordenschat/betekenis van woorden
- woorden benoemen
- lezen (en o.a. flitsen)
- woordvormen (o.a. bijvoeglijke naamwoorden, mannelijk/vrouwelijk, verkleinwoorden, meervoudsvormen, verwijswoorden, vergelijkende trap)
- rijmen
- letters
- woorden correct te spellen (o.a. door dictee)
- werkwoorden
- spreekwoorden
- zinnen ontleden (taalkundig en redekundig)
(filmpje korte instructie Taalzee)
[vimeo http://vimeo.com/71001457]
Het programma
De kinderen zijn in de Taalzee, waar zij verschillende spelletjes kunnen doen om taal te oefenen. Ze kunnen eerst de moeilijkheidsgraad aangeven in het scherm (dit kan je ook zelf vooraf instellen) en daarna naar een stukje zee gaan waar zij een spel willen spelen (dit kun je aanklikken in het scherm rechts bovenin).
Kinderen kunnen bijvoorbeeld een dictee doen, rijmen of woorden flitsen. Of ze kunnen letters die door elkaar gehusseld zijn, weer in de goede volgorde zetten en een kloppend woord maken of uit verschillende gegeven woorden het goed gespelde woord kiezen.
De spellen worden zonder veel woorden uitgelegd. Het is handig om als ouder of leerkracht eerst kort het programma uit te leggen en te laten zien wat de bedoeling is per spel. Vooral voor jonge kinderen is dit handig. De oudere kinderen kunnen in veel gevallen wel zien (of lezen in de titel van het spel) wat ze moeten doen.
Wanneer het kind een opgave goed heeft uitgevoerd, verdient het kind een aantal muntjes. Hiermee kan hij of zij schatten uit de zee kopen. Zoals een ring, een diamant of een gouden munt! Als het kind vooruit gaat, zijn er ook meer dieren te zien. Wanneer de opdrachten te moeilijk of te makkelijk zijn voor het kind, past het programma vanzelf het niveau aan. Zo is er altijd succeservaring of uitdaging.
Pluspunten:
– vrolijk, kleurrijk en uitnodigend
– veel keuze in spellen en voldoende afwisseling
– veel mogelijkheden voor verschillende niveaus
– sluit altijd aan bij het niveau van het kind (adaptief)
– beloning d.m.v. munten waar je iets mee kunt ‘kopen’
– spelenderwijs leren
– sluit hierdoor aan bij de belevingswereld
– duidelijke handleiding voor ouders en/of leerkracht
– niet tijd gebonden; je kunt stoppen wanneer je wilt en resultaten worden opgeslagen
– makkelijk te volgen wat de vorderingen zijn (systeem met resultaten en voortgang)
– gemaakte fouten te zien in de voortgang (door leerkracht of ouder) en daardoor makkelijk gericht hulp in te zetten
– programma wordt steeds aangepast door de makers, n.a.v. ervaringen en resultaten van de kinderen
Minpunten:
– score van de kinderen wordt vergeleken t.o.v. score leeftijdsgenoten; in sommige gevallen is dat niet reëel (bijv. in speciaal onderwijs). Pluspunt is wel dat het niveau wordt afgestemd d.m.v. de gemaakte opgaven.
– er is geen korte uitleg voor kinderen, wanneer ze voor het eerst met het programma starten
– de visjes en bewegende dieren kunnen zorgen voor afleiding bij kinderen met een zwakke(re) concentratie. Er is helaas geen optie om deze (tijdelijk) uit te zetten.
Mijn mening:
Een vrolijk, leuk programma dat goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen in de basisschool. Er is veel afwisseling in spellen en kinderen blijven uitgedaagd doordat het programma steeds blijft afstemmen op hun eigen niveau. Gaan zij vooruit, dan worden de opgaven wat moeilijker. Vinden zij een onderdeel moeilijk, dan wordt ook het niveau wat bijgesteld.
De manier van belonen is erg leuk bedacht, met schatten uit de zee. De handleiding voor ouders en/of leerkrachten is duidelijk en compleet. Ik vind het wel jammer dat er geen uitleg is voor kinderen.
De vormgeving is heel goed gedaan. Ik werd helemaal vrolijk van al die zwemmende visjes en andere dieren. En de kinderen ook! Bij kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren moet je echter wel waken voor afleiding en hen gericht houden op het spel. Misschien een optie inbouwen om dit uit te zetten? Verder een leuk, uitdagend programma wat goed in elkaar zit. Voor in de klas, maar ook voor thuis, een aanrader!
Spellen:
1. Flits
Het kind krijgt steeds kort een woord te zien op het scherm; er wordt dus een woord ‘geflitst’, bijvoorbeeld ‘mus’. Daarna moet het kind het woord intypen.
Het flitsen van woorden kan helpen bij het ontwikkelen van de snelheid van het lezen, maar ook de nauwkeurigheid. Het kind moet in een korte tijd goed kijken (lezen) wat er staat en het vervolgens zelf opschrijven.
Deze oefening behoeft weinig uitleg, de meeste kinderen weten hoe woorden flitsen werkt. Het is fijn dat het woord ook auditief ondersteunt wordt; het kind leest het woord, maar kan het ook horen (klank-tekenkoppeling oefenen).
2. Goed gespeld?
In dit spel leert het kind een goed gespeld woord te onderscheiden van een fout gespeld woord. Er staan steeds zes woorden, waarvan er eentje goed gespeld is. Het kind moet het woord aanklikken, dat goed gespeld is. Is het goed, dan krijgt hij of zij muntjes, waar later weer schatten voor in de schatkist mee gekocht kunnen worden.
Het is jammer dat het woord dat men zoekt niet eerst genoemd wordt. Maar op deze manier leert het kind wel nog beter en nauwkeuriger te lezen, te kijken en te vergelijken (‘Welk woord is goed?’).
Voor kinderen met dyslexie kan deze oefening wel wat verwarrend zijn verwacht ik, maar het programma past gelukkig het niveau op het kind aan. Mijn vraag is dan wel of deze oefening in dit geval effectief is. Bij dit spel moet je ervoor waken dat kinderen gaan gokken naar het antwoord.
3. Woordenschat
Met dit spel oefenen kinderen woorden met hun betekenis. Er wordt steeds een woord genoemd en daar moet het juiste plaatje bij gezocht worden. Bij een hogere moeilijkheidsgraad, moet het goede woord aangeklikt worden in plaats van een plaatje.
Dit spel behoeft weinig uitleg en zou prima zelf door kinderen te ontdekken zijn. Het is goed dat steeds eerst het woord genoemd wordt (eventueel met het woord erbij, in een later stadium, zonder de plaatjes). Zo wordt het woord gekoppeld aan de klanken en letters en oefenen kinderen daar ook mee. Goed om te zien dat er steeds een koppeling wordt gemaakt tussen auditief (gehoor) en visueel (plaatje of woord). Zo worden er verschillende leer- en/of ontwikkelingsgebieden aangesproken.
4. Zoek de oe
Als het kind op start klikt, worden er vier plaatjes getoond. Er wordt een vraag gesteld, bijvoorbeeld: “Waarin zit L?” Dan worden alle plaatjes benoemd, bijvoorbeeld: “lolly, tak, boom, jurk”. Het kind moet nu op het plaatje klikken waar hij of zij de letter L heeft gehoord. In een later stadium zijn er geen plaatjes te zien, maar woorden. Dit is heel duidelijk en heeft weinig tot geen uitleg nodig. Kinderen kunnen met dit spel heel mooi spelenderwijs letters leren herkennen; auditief en visueel.
5. Dictee
In dit spel oefenen kinderen met het spellen van woorden. Er wordt steeds een woord gezegd en de kinderen moeten dit dan op de juiste manier in typen. Precies zoals bij een ‘normaal’ dictee. Soms is de stem van een man en soms van een vrouw. Zo is de uitspraak en klank niet steeds hetzelfde, zoals dat in het ‘normale leven’ ook gaat. Dit vind ik slim gedaan. Het is niet handig dat je steeds op de play-knop moet drukken voor een volgend woord. Echter, in sommige gevallen is dit juist wel handig, omdat kinderen dan de tijd kunnen nemen en gefocust zijn op het goede moment omdat ze zelf weten wanneer het volgende woord komt.
6. Letterchaos
Bij dit spel zijn de letters van een woord door elkaar heen geraakt. Het kind moet ervoor zorgen dat de letters weer in de goede volgorde komen te staan. Bovenin het scherm staat en plaatje met een geschreven tip; een categorie waarin het woord thuis hoort. Zo krijgen kinderen een mooi uitgangspunt aangereikt om het goede woord te vinden.
Met ‘Letterchaos’ oefenen kinderen o.a. de volgorde van letters in woorden. Ze moeten hier o.a. voorkennis gebruiken (rondom de gegeven categorie), letters herkennen, klanken aan letters koppelen en bepalen of het woord nu, na het opnieuw indelen van de letters, wel klopt. De plaatjes en categorieën zijn heel duidelijk en sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen.
7. Rijmen
De kinderen horen een woord of zien een plaatje bij de zeehond (afhankelijk van niveau). Dan staan er naast de zeehond vier opties (plaatjes). De kinderen klikken op het plaatje waarvan het woord rijmt op het genoemde woord bij de zeehond. Bijvoorbeeld: “paard”. Opties: baard, boom, pink, bal. Het woord dat rijmt is in dit geval natuurlijk “baard”. Dit spel heeft een korte uitleg nodig, want niet alle kinderen snappen meteen wat de bedoeling is.
Met dit spel leren kinderen rijmwoorden bij elkaar te zoeken. Er wordt ook een beroep gedaan op de woordenschat. Kinderen moeten weten wat er op het plaatje te zien is en hoe je dit noemt. Het is dus niet alleen maar rijmen. Daar moet rekening mee gehouden worden bij het aanbieden van dit spel.
*** Dit zijn maar een aantal spelletjes die met Taalzee te spelen zijn om verschillende taalvaardigheden te oefenen. Er in totaal 13 spellen te spelen op dit moment. Per spel is een korte uitleg en plaatje te zien via deze link: http://www.taalzee.nl/overtaalzee/taalspellen/
M says
Ik heb de Taalzee demo gedaan. Ik vond het er mooi uitzien en de spellen komen aantrekkelijk over. Ik vond echter het geluid en de uitspraak erg slecht. De woorden werden vaak erg snel uitgesproken en bovendien erg snel achter elkaar gezegd. Je kon horen dat de woorden achter elkaar geplakt waren, door verschillende stemmen wat het erg onrustig maakt. Ook had de stem die het had ingesproken een behoorlijk accent, waardoor je heel goed moet luisteren wat ze nou eigenlijk zegt.