Bij ons op school leren de kinderen al vanaf groep 5 Engels. Daarnaast kunnen ze er ook nog eens voor kiezen om eenmaal per week een atelier internationaliseren te volgen waarin ze onder andere brieven in het Engels schrijven naar kinderen in andere landen.
Toen ik vandaag dit persbericht zag, werd mijn aandacht dus ook gelijk getrokken!
Er is zelfs een wedstrijd. Leuk zeg!
Met de nieuwe lesmethode Groove.me leren kinderen Engels op basis van populaire muziek. Doe mee met de klassenwedstrijd en win een optreden van Dean Saunders op jouw school!
PERSBERICHT Den Bosch, 31 januari 2012
Engels leren op de basisschool met top-40 hits
Kinderen op de basisschool kunnen vanaf vandaag Engels leren met muziek van The Black Eyed Peas, Alain Clark en Adèle. De eerste reacties vanuit het basisonderwijs op deze nieuwe lesmethode zijn lovend.
De nieuwe lesmethode Groove.me is de eerste ter wereld waarbij kinderen Engels leren door popmuziek. Bovendien is Groove.me volledig digitaal. Er komt geen schoolboek bij kijken; de gehele lesstof wordt door middel van een digibord en werkbladen overgebracht. Jorien Castelein, directeur Groove.me: ‘De leerlingen op onze partnerscholen zijn ongelofelijk enthousiast. Ze zijn elke les actief en betrokken en hun woordenschat gaat verbijsterend snel vooruit.’
Sneller en effectiever Engels leren
Met Groove.me leren kinderen beter en sneller Engels dan met bestaande lesmethoden. Castelein: ‘Een goede lesmethode prikkelt kinderen om iets te willen leren. Groove.me doet dat door de muziek centraal te stellen van artiesten die favoriet zijn bij kinderen. Kinderen zijn heel nieuwsgierig naar wat hun helden zingen. Een songtekst van Lady Gaga motiveert hen dan ook om zich de taal echt eigen te maken.’
‘Om ervoor te zorgen dat het Engels beklijft, is het cruciaal dat kinderen het Engels niet alleen lezen, horen en opschrijven, maar echt doorvoelen en gebruiken. Groove.me helpt hen hiermee over de drempel. Als je net met de hele klas karaoke hebt gezongen, durf je dat gesprekje in tweetallen ineens wél serieus te voeren.’
Voortdurende ontwikkeling in de praktijk
De ontwikkeling van Groove.me is niet over één nacht ijs gegaan. Uitgeverij Groove.me heeft nauw samengewerkt met leerkrachten en andere specialisten uit het basisonderwijs. Daarnaast zijn bij de ontwikkeling de allernieuwste inzichten uit hersenonderzoek naar effectief leren toegepast. Bovendien is elke les op minimaal drie verschillende partnerscholen uitgeprobeerd. Ook de komende jaren wordt de lesmethode voortdurend geactualiseerd en worden suggesties en ervaringen uit de praktijk actief verzameld en verwerkt in de bestaande en nieuwe lessen.
Vanaf vandaag kunnen basisscholen en vakpers in Nederland gratis proeflessen uitproberen via www.groove.me.
ACHTERGRONDINFORMATIE
Over de lesmethode Groove.me
Iedere les start klassikaal met het digibord, waarna de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan met werkbladen. De lesmethode bestaat uit dertig lessen per schooljaar, elke twee lessen wordt er een nieuwe song behandeld. Voor de groepen zeven en acht zijn er nog drie extra Cito-voorbereidingslessen beschikbaar. Iedere opdracht is op verschillende niveaus uit te voeren en er zijn extra opdrachten beschikbaar. Het materiaal voor de leerkracht bestaat uit drie praktische onderdelen; bladen met lesvoorbereiding en antwoorden en vier toetsen per jaar.
Castelein: ‘Het is soms een puzzel voor de eindredacteur, maar het blijkt goed mogelijk de leerdoelen die verplicht zijn in het basisonderwijs te koppelen aan de liedjes. Groove.me voldoet aan alle kerndoelen die in het basisonderwijs voor het vak Engels gesteld zijn. Daarnaast sluit Groove.me aan op de niveaus en specificaties van het Europees Referentiekader en volgt en verwerkt Groove.me actuele ontwikkelingen en aanbevelingen vanuit Cito en SLO.
Gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek
Groove.me is gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek van onder andere:
- Professor Jelle Jolles, hoogleraar Hersenen, Gedrag en Educatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en directeur van LEARN!
- Professor Jan Hulstijn, hoogleraar tweedetaalverwerving aan de Universiteit van Amsterdam.
- Diverse buitenlandse wetenschappers op het gebied van Multiple Intelligences en leerstijlen.
Kijk voor een complete educatieve verantwoording op www.groove.me.
Over de makers van Groove.me
Groove.me is een initiatief van oud-Malmberg-directeuren Jorien Castelein en Joachim Driessen en Gynzy, ontwikkelaar van software voor basisscholen waarmee het digibord eenvoudiger te bedienen is.
Muziek- en videorechten
Grootste uitdaging voor de uitgever van Groove.me was het regelen van alle muziek- en videorechten. Aanvankelijk leek het erop dat de rechten voor elk liedje apart via vijf verschillende loketten geregeld zouden moeten worden. Dankzij overleg tussen BumaStemra, de branchevereniging van de platenmaatschappijen de NVPI en de positieve houding van de individuele platenmaatschappijen is het gelukt om de rechten nu bijna allemaal via één contactpersoon bij BumStemra geregeld te hebben.
Jeanine van Ginkel (BumaStemra): ‘Op dit soort vernieuwende, digitale initiatieven moeten wij als branchevertegenwoordigers een goed en praktisch antwoord hebben. En gelukkig is dat gelukt!’
Leave a Reply