Wat leert je kind van deze educatieve app:
- De kleuren rood, geel, groen en blauw.
- Voorbereidend schrijven.
- Tellen tot 12.
- Puzzelen.
- Tekenen.
- Belangstelling krijgen voor boeken.
- Uitbreiding woordenschat.
- Kennis maken met geschreven taal.
- Taalontwikkeling.
- Leren lezen.
- Leesvaardigheid en luistervaardigheid oefenen.
- Begrijpend lezen.
- Concentreren.
- Goed kijken naar de plaatjes.
- Stimuleren van de fantasie.
- Kennis maken met nieuwe situaties.
Doelgroep
Peuters en kleuters
Plus
- Nijntje in de hoofdrol!
- Interactie door opdrachten uit te voeren.
- Veel complimentjes tijdens het uitvoeren van de opdrachten.
- Zelf voorlezen en stem opnemen.
- Leuke spelletjes als bonus.
- Zelf tekeningen maken.
- Je krijgt de opdrachten te horen.
Min
- Voorleesstem kan niet uitgezet worden.
- 3 kralen per rij van het telraam.
- Blokken bouwen kan lastig zijn voor jonge peuters.
De app
De app bestaat uit een interactief verhaal. Nijntje gaat naar school. Eerst gaat Nijntje op school krulletjes maken om te leren schrijven, daarna gaan ze rekenen. Ook het zingen en bouwen met de blokken komt aan de beurt. Na de pauze gaan ze tekenen. Natuurlijk krijgen ze nog een verhaal voordat ze naar huis gaan.
Het verhaal wordt voorgelezen door een vriendelijke stem. Het leuke aan de app is dat je kind steeds tussendoor iets mag doen. Je kind mag Nijntje de weg naar school wijzen, lijnen overtrekken (schrijfoefeningen), kralen op een telraam tellen, blokkenpuzzels maken, en net als Nijntje een mooie tekening maken.
Tussendoor krijgt je kind complimenten: “Dat gaat goed. Dat kun je goed. Heel mooi.”
De app biedt naast het verhaal nog twee andere mogelijkheden. Je kan het verhaal zelf voorlezen en je stem opnemen. Ook zijn er drie spelletjes: memory, blokken bouwen en je eigen kaart maken.
Mijn mening
Een app met Nijntje in de hoofdrol is natuurlijk erg leuk!
Wat leuk dat de kinderen actief bij het verhaal worden betrokken doordat ze allerlei opdrachten krijgen. Mijn jongens vinden het heerlijk als ze zelf ook een opdracht mogen uitvoeren! Het is erg prettig dat de opdracht vaak verdeeld kan worden over mijn twee jongens. Zodra er een opdracht komt willen ze het allebei uitvoeren. Bij veel opdrachten kan dat ook. Zo zijn er 3 schrijfopdrachten en kunnen ze om en om aan de beurt komen. Ook zijn er 3 puzzels met blokken en kunnen ze weer allebei om de beurt.
Het onderdeel waarbij de kinderen net als Nijntje zelf ook mogen tekenen vind ik geweldig! Mijn jongens mogen eerst om de beurt een tekening maken. Zodra ze klaar zijn kan de tekening worden weggeveegd door het blokje over de tekening te trekken. Zo kunnen ze steeds om en om een tekening maken. Hier kan ik ze ook lekker uitdagen door zelf iets te tekenen terwijl ik hardop zeg wat ik allemaal aan het tekenen ben. Zo vertel ik tijdens het tekenen dat ik eerst een hoofd maak met de ogen, neus en mond erin. Daarna natuurlijk de haren. Nadat ik een nek heb getekend maak ik een shirt met handen eraan. Dan nog de broek en schoenen. Dikke kans dat wanneer ik klaar ben, de jongens ook een kindje willen tekenen. Zo heb ik ze weer iets geleerd!
Ook het zelf opnemen van het verhaal is een leuke activiteit. Mijn jongetjes kunnen niet zelf lezen, dus zeg ik dat ze goed moeten luisteren zodat ze het verhaal straks kunnen vertellen bij het opnemen. Wat een geweldige oefening! Ze moeten dan zeer geconcentreerd luisteren terwijl ik een stukje voorlees zodat ze dat straks kunnen navertellen.
De spelletjes zijn ook een leuke bonus bij de app. Memory spelen is erg goed voor onder andere het oefenen van de concentratie, tijdens het maken van een eigen kaart krijgt mijn zoontje steeds de kleuren van de potloden te horen en leert hij zo onbewust de namen van de kleuren.
Ik vind het erg prettig dat je de opdrachten steeds te horen krijgen. Zodra er iets van je wordt verwacht, krijg je dat ook te horen. Als je aarzelt en even niet weet hoe de opdracht uit te voeren, dan legt de stem je uit hoe je moet beginnen. Erg handig!
Wat fijn dat de app de kinderen complimenten geeft. Het is voor kinderen altijd leuk om te horen dat ze iets goed doen!
Er is een opdracht waarbij de kinderen de kralen op een telraam mogen tellen. Daarbij valt het me op dat er steeds 3 kralen in een rij zijn en dan 12 kralen in totaal. Aangezien kinderen straks vooral de vijfstructuur op school krijgen, had ik het handiger gevonden als het 5 kralen per rij zouden zijn i.p.v. 3 kralen. Een groepje van vijf is makkelijk te herkennen en dat is erg handig om snel makkelijke sommen uit te rekenen. Daarom wordt er veel aandacht aan het getal ‘5’ besteed.
Bij het spelletje “blokken bouwen” vind ik de opstelling lastig voor een jonge peuter. Als je al een torentje van drie blokken hebt gemaakt moet je het vierde blokje eerst omhoog tillen om het dan naar links te verschuiven om het blokje erop te plaatsen. Mijn zoontje van 2 jaar kon dit echt niet. Hij bleef maar de blokjes er per ongeluk vanaf duwen omdat hij het blokje wel naar rechts kon slepen, maar eerst naar boven en dan naar rechts bleek te moeilijk voor hem. Ook zou ik het leuker hebben gevonden als de kinderen wat vrijer waren geweest in het bouwen. Nu mogen ze alleen een toren maken door de blokjes op elkaar te plaatsen. Als een kind een uitgebreide toren zou willen maken, wordt dat niet toegestaan door de app. Het blokje dat niet erboven op ligt, verdwijnt dan. Dit beperkt een kind dus in zijn creativiteit.
Leave a Reply