Peuters en kleuters zijn van nature geïnteresseerd in getallen. Getallen zijn belangrijk in de wereld. Tellen is nodig om te kunnen rekenen. Om straks in groep 3 te leren rekenen moeten kinderen rekenondergrond bouwen. Dat is wat de app “Cijfers en getallen leren en tellen” biedt.
Ook in het Engels!
Met de app leren kinderen:
- cijfers en getallen herkennen
- tellen
- getalgevoel
- de getallen 1 t/m 20
Wat is er zo bijzonder aan de app?
- Op een onderzoekende wijze leren kinderen cijfers en getallen herkennen.
- Kinderen leren ook van hun foute antwoorden.
- De app is bedoeld als voorbereiding op groep 3.
- Wat met deze app geleerd is hoeft straks niet op school opnieuw onderwezen te worden.
Martine den Engelsen | Credutien says
Hoi Vanessa, gefeliciteerd met je nieuwe app! Ga ik bekijken.
De basis van een goede rekenontwikkeling – die doorgaat in groep 3 – wordt m.i. niet gelegd met een app, daarbij zijn concrete handelingen met fysieke materialen uit het dagelijkse leven van de leerlingen noodzakelijk.
Dit als reactie op je zin: “Wat met deze app geleerd is hoeft straks niet op school opnieuw onderwezen te worden.”
Juf Jannie says
Ik zeg dat naar aanleiding van mijn oudste zoontje. Hij kwam groep 1 binnen en kon al tellen tot en met 100 en herkende de cijfers al. De hogere getallen nog niet maar 1 t/m 20 zeker wel. Dat heeft hij niet op school geleerd en hoefde dat dus niet opnieuw op school te leren. Kinderen leren nu eenmaal al best veel met een iPad en alles wat ze daarmee leren hoeft niet opnieuw aangeleerd te worden. Verbreding en verdieping kan wel.
Martine den Engelsen | Credutien says
Bedankt voor je reactie. Leuk om wat meer te lezen over de achtergrond van die zin. Een jonge kleuter die al telt tot 100, dat kan niet iedere leerling op die leeftijd. Hij herkende waarschijnlijk de systematiek en het ritme in de getallenreeks en paste die toe. Het spelen met apps op de iPad kan daar een bijdrage aan geleverd hebben, maar hij heeft vast wel meer gedaan in de voorschoolse periode ;). Spelen met echte materialen, Duplo, kralen, knutselen… allemaal ervaringen die daaraan bijgedragen zullen hebben. En niet te vergeten je eigen rol als ouder, ook al wil je het niet altijd bewust stimuleren, ze krijgen heel veel mee. En het ene kind leert natuurlijk anders dan het andere kind. Wat ik duidelijk wil maken is dat de iPad niet het eerste ding is waarmee kinderen diep begrip krijgen van de leerstof. Daar is ook een leerkracht (de spil van het onderwijs) voor nodig. Kijk ook eens naar het ERWD-handelingsmodel. ‘Kinderen handelen informeel in werkelijkheidssituaties door DOEN’, dat is de basis van de reken-wiskundige ontwikkeling. Het spelen/doen van opdrachten in een app kan dat niet evenaren, maar ligt al op een hoger niveau, het gaat namelijk altijd om afbeeldingen van iets (voorwerpen, kinderen, getallen, enz.). Een leerling kan soms al op een hoog niveau rekenkunsten vertonen, maar dat hoeft niet te betekenen dat de basis sterk is. Dat kan op een later moment voor rekenproblemen zorgen. En groep 3 is juist dé groep waar een stevige basis gelegd dient te worden bij alle leerlingen. Dus verdieping bij de snelle leerlingen is inderdaad nog steeds van belang, zodat er een goed begrip ontstaat van de opbouw van getallen, positie van getallen op de getallenlijn, waarde van getallen, basisvaardigheden (denk aan de sprong over het eerste tiental die zo belangrijk is om het ook te kunnen bij de overige tientallen).
Saskia says
de schrijfwijze van de cijfers komt toch niet overeen met hoe ze op school geleerd worden (gesloten vier). Lijkt me juist verwarrend!
Juf Jannie says
Net als bij letters (leesletters en schrijfletters) heb je ook cijfers zoals ze worden gelezen (drukcijfers) en zoals ze worden geschreven. We hebben bewust niet voor “schrijfcijfers” gekozen om verwarring tegen te gaan. De 4 waar wij voor hebben gekozen komen de kinderen het meeste tegen in hun rekenboeken op school.