Van woensdag 22 januari t/m zaterdag 1 februari zijn de Nationale Voorleesdagen.
Voor het tweede jaar op rij is er een boek over deze grote knuffelbeer uitverkoren om deel te maken van de Prentenboeken Toptien van de Nationale Voorleesdagen (‘Maak je niet dik’). En dat is reden voor een beregoed feestje! In april zijn de grote Dorus prentenboeken voor slechts € 10,- ipv € 12,99 te koop in de boekhandel.
Hiernaast verschijnt het gloednieuwe boek ‘Hiep hiep hoera!’ begin maart en komt David Melling langs uit Engeland.
Er is hieronder ook een fijne lessuggestie beschikbaar!
Lessuggestie:
Volg de draad
Doel: ontwikkelen van de fantasie
Duur: 1 uur
Terwijl u de kaft van het boek laat zien, leest u de titel voor: Maak je niet dik! Vraag de kinderen wat deze uitdrukking betekent. Wanneer zeggen mensen dat? Zijn de kinderen wel eens bezorgd? Waarover maken zij of hun ouders zich druk? Laat hen erover vertellen. Als u de kinderen aan de hand van de cover laat voorspellen waarover het verhaal zal gaan, leren ze kritisch kijken en worden ze nieuwsgierig.
Daarna volgt u de wollen draad op de eerste pagina’s en begint met het voorlezen van het verhaal. Wat zou de verrassing zijn? Sla de bladzijde pas om als de kinderen een paar dingen gesuggereerd hebben en lees weer verder. Als Dorus snottert: ‘Wat moet ik nou doen?’ kunt u de klas laten reageren. Laat hen maar fantaseren wat hij het beste kan doen en hoe zijn ouders zullen reageren. Onthoud wat de kinderen zeggen en praat daar over na.
Lees het verhaal in een volgende les opnieuw en vraag de kinderen iets te vertellen over de inhoud van het boek. Hoe begint het verhaal? Wanneer wordt het spannend? Welke dieren komen voor in het verhaal en waarvoor gebruiken ze de wol? Hoe wordt het probleem in het verhaal opgelost en waarmee eindigt het verhaal? Bespreek in een kringgesprek de reacties van de kinderen over het gedrag van Dorus en de dieren. Herkennen ze dit? Wat zouden ze zelf doen in zo’n situatie?
Verhaal afmaken
Lees het begin van het verhaal voor en stop bij de zin: ‘Maar Dorus was al weg.’ Sla het boek dicht en verzin met de kinderen een variatie op het verhaal. Wijzig bijvoorbeeld het tijdstip of de plek waar het zich afspeelt. Laat hen fantaseren over de dieren die hij tegenkomt, wat ze met de wol doen en wat er vervolgens gebeurt.
Mutsenmodeshow Verzamel voor deze activiteit restjes wol, raffia, lapjes, chenilledraad, papiersnippers en ander restmateriaal. Geef ieder kind een papieren zak of brede band als basis en laat hen een artistieke muts ontwerpen met behulp van dit materiaal. Leer hen vingerbreien met wol om hiermee hun muts te verfraaien. Houd ten slotte een mutsenmodeshow.
Fantasiemutsen
Toon ter inspiratie de laatste dubbele pagina en laat de kinderen fantaseren over mutsen. Vraag hen hiervoor een naam te bedenken en laat hen beschrijven hoe deze mutsen eruit zien. Om hen op weg te helpen kunt u eerst een categorie aangeven, bijvoorbeeld ‘fruit-mutsen’, ‘iklust- geen… mutsen’, enzovoort. Bedenk zoveel mogelijk gekke varianten.
Verwerkingsblad
Maak met schrijfpatronen een mooie nieuwe muts voor Dorus.
www.schooltv.nl/beeldbank:
Breien – Een muts voor de maan
Zelf wol spinnen – Van schapenvacht tot bolletje wol
Leave a Reply