Wat leert je kind van deze educatieve app:
- Optelsommen
- Aftreksommen
Doelgroep
6 tot 12 jaar
De app
De app wordt vorm gegeven door Robin & Dob. Een robot en een hond die samen rekensommen weten uit te rekenen. Natuurlijk met hulp van je kind!
In het hoofdmenu krijg je de keuze uit plus- en minsommen.
Beide opties bieden 10 levels met bijbehorende mini games.
De levels zijn zichtbaar in het niveauscherm. Je kan daar goed zien hoever je kind in de levels is gevorderd. Bij de minigames kan je zien hoe lang je kind erover heeft gedaan.
Ook kan je hier het diploma bekijken. Je kan dan per level zien wat je kind al heeft gedaan en de resultaten van de oefeningen.
De app is te gebruiken door 4 verschillende spelers, waar de resultaten dus van bij worden gehouden. Een speler kan zijn eigen plaatje (avatar) kiezen.
De 10 levels verschillen in moeilijkheid en in aantal sommen die een kind moet beantwoorden om de level te voltooien.
Bij het beantwoorden van de sommen kan een kind een hulpmiddel kiezen om de som uit te rekenen.
Mijn mening
De app is goed te gebruiken voor meerdere leeftijden. De eerste levels beginnen met makkelijke sommen die kinderen in groep 3 tegenkomen zoals 2+3= .
De laatste levels zijn weer geschikt voor de hoogste groepen van het basisonderwijs met sommen zoals 541+190=.
Hetzelfde geldt voor de minsommen.
De app biedt een leuke wijze om de sommen te oefenen. Kinderen kunnen oefenen door kale sommen op een blaadje of in een schrift te beantwoorden, maar met deze app zullen kinderen het veel leuker vinden om dagelijks een tiental sommen te oefenen.
Wanneer je kind een som goed heeft beantwoord wordt er een gele ster zichtbaar op de rekenmachinerobot. De rekenmachine geeft je kind vaak zelfs een pluim!
Heeft je kind de som fout beantwoord dan is er een blauwe ster zichtbaar en is de robotrekenmachine toch wel even verdrietig.
Bij het voltooien van een level krijgt je kind een leuke animatie te zien. Dit verschilt per keer en daardoor is het dus keer op keer weer leuk wat je kind nu weer te zien krijgt.
De makers hebben goed nagedacht over hoe kinderen tot het beantwoorden van sommen kunnen komen. Ze hebben hulpmiddelen in de app gebouwd waar je kind voor kan kiezen bij het uitrekenen van de sommen.
Zo kan mijn kind zoontje van bijna 6 jaar bij een som als 7+6 uit verschillende hulpmiddelen kiezen om de som uit te rekenen. Mijn zoontje kiest het liefst voor de appels. Dat heeft ook mijn voorkeur, omdat het past bij zijn manier van een som uitrekenen. Hij telt door. Hij weet al dat hij er 7 heeft en telt dan verder bij de andere 6 appels (8,9,10,11,12,13). Deze app sluit dus perfect bij hem aan doordat hij hiervoor kan kiezen.
Er zijn scholen waar kinderen vooral onder elkaar leren uitrekenen. Daar past deze app dus ook prima bij, omdat onder elkaar uitrekenen dus een van de hulpmiddelen is waar je kind voor kan kiezen.
Wat fijn dat je na het invoeren van een antwoord nog een stap moet verrichten door op de groene knop te drukken. In dit geval kan je nog snel zien of je toch een foutje hebt en kan je het dan met de rode pijl nog verbeteren.
Ik kom weleens apps tegen waarbij je dan geen verbeterknop hebt en dat vind ik altijd erg vervelend.
Het beestjesspel is een geweldige wijze om sommen te automatiseren. Je leert door de vele herhalingen van de getallen die bij elkaar horen. Bij dit spel leer je dus welke 3 getallen steeds bij elkaar horen.
Als je naar het plaatje hierboven kijkt zie je dus dat je steeds 13 moet maken. 11+2, 4+9, enz.
Je kind herhaalt steeds die getallen waardoor het de bijbehorende getallen beter onthoudt en dus meer kans heeft om deze sommen te automatiseren.
Het automatiseren van sommen is erg belangrijk voor de verdere rekenontwikkeling van een kind.
Wanneer een kind veel bezig is geweest met het automatiseren van de sommen, dan kan een kind de sommen veel makkelijker uitrekenen omdat een kind al weet welke getallen bij elkaar horen.
2,5 en 7 horen bij elkaar. Zo weet een kind al 4 sommen uit het hoofd:
2+5=7
5+2=7
7-2=5
7-5=2
Een kind hoeft die sommen dus niet meer uit te rekenen, want het heeft al veel geoefend met het automatiseren van die sommen.
Het doel van automatiseren is om snel het antwoord te kunnen geven op de sommen.
Wat ik ook erg goed aan deze app vind is dat de juiste getallen bij de som ook zichtbaar zijn wanneer je kind de juiste antwoorden geeft (beeldvorming). kijk maar op het plaatje hierboven. Hier heeft mijn zoontje 12 en 1 aangeraakt en ziet hij dus dat het klopt en dat 12+1, 13 is.
Leuk dat je kind een extra beloning krijgt wanneer het alle levels heeft voltooid. Alle sterren gaan één voor één oplichten alsof het vuurwerk is.
Tijdens het schrijven van deze review had ik erg veel leuke screenshots gemaakt. Te veel om hier te tonen en ik had grote moeite om het aantal screenshots terug te dringen tot wat ik nu heb geplaatst. Dat wil toch wel iets zeggen over hoe leuk en leerzaam deze app is. Ik vind deze app dus zeker weten een aanrader!
De app bevat geen in-app aankopen en geen storende reclames.
In het hoofdmenu zie je een banner met nog meer leuke apps. Die is beschermd met een code. Zelf vind ik dit geen handige code als je kijkt naar de doelgroep van de app. De app is bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar en die kunnen de getallen die ingevoerd moeten worden ook al wel lezen. Dus let erop dat je jouw apparaat kindvriendelijk instelt.
Plus
- Geen in-app aankopen en geen storende reclames.
- Te gebruiken door meerdere leeftijden, dus breed inzetbaar.
- Enorm leuke app! Leuke wijze van sommen oefenen.
- Veel verschillende leuke animaties na voltooien van een level.
- Kind ziet aan de rekenmachinerobot hoeveel sommen het nog moet maken bij deze level.
- Keuze uit verschillende hulpmiddelen bij het uitrekenen.
- App is goed om sommen te automatiseren.
Min
- Beveiliging bij de links die buiten de app leiden is niet handig. Alle kinderen vanaf 6 jaar kunnen de code simpelweg lezen en invoeren.
samer says
meer oefining boven de 100