Wat leert je kind:
- Kringloop van water
- Leesplezier
- Taalontwikkeling
- Uitbreiding woordenschat
- Leesbegrip
- Kennis maken met nieuwe situaties
- Stimuleren van de fantasie
- Bewust worden van eigen mogelijkheden en eigen wensen.
Titel: Kleine wolk
Schrijver: Bard Bothe
Illustrator: Leonie Verbrugge
Uitgeverij: Lecturis
Doelgroep: 4 tot 7 jaar
Het verhaal
In de woestijn is net een klein wolkje geboren. Kleine Wolk voelt zich helemaal alleen, maar dan fluistert de wind: “Ik ben er toch, vertel maar wat je wenst.”
En zo begint het avontuur.
De wind blaast en samen gaan ze op reis.
Ze komen bij een rivier. De zon verwarmt het water en er ontstaan overal nieuwe wolkjes. Ze willen ook meereizen.
Nu is Kleine Wolk niet meer alleen.
Ze reizen verder over zeeën, landen en rivieren. Ze worden donkerder en zwaarder. Hun buiken zitten vol met regendruppels. Dan wordt het kouder…..
“We gaan lekker sneeuwen,”zeggen de wolken. “Jij doet toch ook mee Kleine Wolk?”
Wat nu? Kleine Wolk is een sneeuwvlok geworden en heeft zo koud.
Gelukkig komt de wind te hulp!
Mijn mening
Zelf heb ik jarenlang geschiedenis en aardrijkskunde gegeven aan de kinderen van verschillende groepen. Ik groep 6 leerde ik de kinderen over de kringloop van water.
Toen ik een tweet in Twitter kreeg van Bard Bothe (schrijver van het boek), was ik dan ook gelijk geïnteresseerd.
Ik had meteen hoge verwachtingen. Het boek klonk enorm leerzaam en ik heb thuis twee sponzen van bijna 4 en bijna 6 jaar. Wat zouden mijn kinderen van dit boek leren?
Hoewel de schrijver me nog waarschuwde over het hebben van hoge verwachtingen die alleen maar tot teleurstellingen kunnen leiden, had ik toch gelijk!
Dit boek is echt geweldig! Het roept lieve en schattige emoties op bij mijn zoontjes die allebei op hun eigen manier reageren op het verhaal.
Mijn jongste zoontje voelt helemaal met Kleine Wolk mee en vraagt steeds waar papa wolk is. Hij kan maar niet begrijpen dat Kleine Wolk helemaal alleen is.
De oudste liep na de eerste keer voorlezen gelijk naar zijn vader om te vertellen wat hij had geleerd. Hij vertelde hoe alle wolken altijd weer naar de rivieren toegaan om uiteindelijk weer in de zee uit te komen.
Hij was zo verbaasd dat het dan weer gewoon een wolk kon worden om dan weer terug te komen in zee en weer opnieuw een wolk te worden. Het concept van een kringloop vond hij erg bijzonder.
Wanneer zijn juf of meester hem later gaat leren over de kringloop van water, dan komt dat vast wel goed. Hij heeft nu een prachtig verhaal om aan terug te denken en de nieuwe lesstof aan vast te plakken.
Tijdens of na het voorlezen van een boek vinden mijn jongens het erg leuk om erover te praten. Daar ben ik erg blij mee, want dat is erg goed voor hun taalontwikkeling.
Dit boek biedt veel praatstof:
- Waarom heeft Kleine Wolk geen papa of mama? Hoe kan iets geboren worden en geen papa of mama hebben?
- Waarom nam de wind alleen Kleine Wolk mee terug en niet de andere wolken?
- Waarom wilde kleine wolk sneeuwen, terwijl die dat niet leuk vond?
Dit zijn enkele vragen van mijn zoontjes bij het lezen van dit boek. Jouw kind zal vast met andere waardevolle vragen over het boek komen.
Tips:
- Proefje: Laat je kind zien hoe Kleine Wolk uit de zee of rivier omhoog kan gaan. Nodig: kopje met kokend heet water en een lepel van metaal. Houd de lepel boven het kopje en laat je kind de lepel bekijken. Leg uit hoe het water als stoom omhoog gaat en dan gaat condenseren op de lepel.
- Zie hier nog een leuke proef over de kringloop van water en leuke, leerzame filmpjes: http://www.kosmisch-concreet.nl/waterkringloop.html
-
Leerzaam filmpje over de waterkringloop voor peuters en kleuters.
- Leerzaam filmpje over de waterkringloop voor kinderen van 6 tot 9 jaar.
bard bothe says
Geweldig Vanessa!
bard bothe says
Bij het voorlezen vertel ik de kinderen nu ook van het proefje met de lepel, zoals jij dat hebt aangegeven. Vinden ze leuk!