Gastreviewer:
Deze review is geschreven door Sanne Kuijpers
Website: http://www.schooltalentcoaching.nl/
Houdt jouw kind ook zo van het circus? Met deze app kan hij de artiesten in het circus helpen met hun kunstjes!
Wat leert je kind van deze app?
- vergelijken van kleur, vorm en grootte
- de begrippen ‘dezelfde’ en ‘er tussen in’ of middelhoog (medium)
- ordenen; van groot naar klein, van dik naar dun, enzovoort
- schatten van afstand van object tot ander object
- vergelijken van voorwerpen
- schatting maken van gewicht
- ordenen/selecteren van voorwerpen op maat, gewicht, al dan niet met gebruik van voorkennis
- hoe een piste in het circus eruit ziet
- kiezen van een beloning (sticker)
Doelgroep:
4 – 6 jaar
Pluspunten:
- vrolijk, kleurrijk en uitnodigend
- afwisseling in de spellen
- sluit aan op bij de belevingswereld van de doelgroep
- beloning d.m.v. applaus of muziek en beweging
- interactief
- een leerdoel komt soms in meerdere spellen voor, maar op een verschillende manier (bijv. ordenen op kleur en/of vorm en maat)
- beknopte, duidelijke uitleg van de oefening (helaas wel Engels)
Minpunten:
- Engelstalig
- In de meeste gevallen begeleiding nodig (uitleg oefening)
De app
Charlie en zijn vriendjes gaan naar het circus. Je kind gaat hen helpen bij de voorbereidingen voor de show en bij hun optredens in de circuspiste!
De kinderen leren over groot en klein, vergelijken van kleuren en vormen, balanceren en schatten van gewicht door te kijken naar vorm, grootte en het gebruiken van kennis die ze al over de verschillende voorwerpen hebben.
De spellen worden aangeboden in een verhaal (Engelstalig), maar je kunt ze ook apart spelen in de ‘gamemodus’. In het verhaal kun je er steeds voor kiezen of je het spel speelt of dat je het spel over slaat en verder gaat met het verhaal.
Wanneer het kind een opdracht of spel goed heeft uitgevoerd, krijgt het kind aan het einde van het onderdeel een sticker. Deze mag hij zelf kiezen en opplakken!
Mijn mening:
Een leuke, vrolijke app die goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen van 4 tot 6 jaar. Leuke spellen, met afwisseling en een stukje uitdaging. Kinderen worden op een leuke manier uitgedaagd tot ordenen en schatten en ook om het opnieuw te proberen als het niet lukt.
Kinderen mogen een sticker kiezen als het goed gegaan is, dat is ook leuk, maar in het geval van de losse spellen een beetje loos in mijn ogen. Alleen applaus en beweging is al voldoende hier denk ik, omdat het op een vrolijke en fijne manier wordt gebracht. Een aanrader, ook om te gebruiken in de klas!
Spellen:
1. Dress a clown
Je kind leert het verschil tussen groot en klein, smal en breed, lang en kort en wat een middelmaat is (er tussen in). Dit leert hij spelenderwijs door de clowns verder aan te kleden. Zoek bijvoorbeeld dezelfde schoen, de grootste hoed, de langste strik, enzovoort. Dit wordt in het Engels uitgelegd, maar onder begeleiding is het goed te spelen voor jonge kinderen. De wat oudere kinderen (6 jaar), zullen de bedoeling zelf al wel kunnen opmaken uit de plaatjes.
De clown trekt een blij gezicht en het kind hoort een blij muziekje als hij het goed heeft gedaan. Als de clown sip kijkt met een ander muziekje, is het niet goed gegaan. Hierbij wordt geen taal gebruikt, dus dit is door jonge kinderen over de hele wereld te begrijpen.
2. Creating order
In dit spel leert je kind objecten groot, klein en middelhoog te maken. Als de blokken van groot naar klein staan (of andersom), kan het aapje omhoog springen en krijgt het kind een groot applaus van het publiek. Als het niet lukt, roept het publiek aanmoedigend ‘ooh’ en kan het kind het nog een keer proberen.
Vooraf aan deze oefening komen in het verhaal ook nog twee opdrachten waarbij het kind even kan oefenen, door voorwerpen van groot naar klein te zetten. In dit geval ook ondersteunt met Engelse taal, dus er is begeleiding van een volwassene nodig. Het kind krijgt geen bevestiging over of het goed gaat, totdat de voorwerpen in de goede volgorde staan. Leg het eerst even uit en geef goede feedback, anders kan het kind op een gegeven moment over gaan op de ‘probeermodus’ en gaan gokken.
3. Ready, aim, fire
Bij dit spel leren kinderen een afstand in te schatten. De aap moet de toren van clowns raken. Kinderen krijgen applaus van het publiek als het gelukt is. Als het niet gelukt is, krijgen ze feedback over wat dan te doen. “Oh nee, Charlie landde voor de toren. Kun je hem wat verder laten landen?” De feedback is in het Engels, dus begeleiding door een volwassene is aan te raden. Maar dit spel zou voor de wat oudere kinderen prima zelf te ontdekken zijn.
Het is goed dat kinderen eerst de ruimte in zijn geheel te zien krijgen, zodat ze zich een beeld kunnen vormen van de afstand die ze moeten overbruggen en de boog die de aap moet maken als hij uit de elastiek geschoten wordt. Daarna zoomt het beeld in zodat kinderen zich kunnen concentreren op het afschieten van de aap. Een leuk spel, waar kinderen duidelijk veel plezier in kunnen hebben!
4. Balance me
Het kind leert spelenderwijs meer over balans en gewicht. Ook leert hij schatten hoe zwaar iets is en moet hij voorwerpen met elkaar vergelijken naar maat en gebruik maken van al aanwezige kennis over bepaalde voorwerpen (een meloen is bijvoorbeeld zwaar, een aardbei is licht).
In dit spel moet het kind ervoor zorgen dat de twee tonnen die het aapje vast houdt even zwaar te maken, zodat het aapje in balans blijft op de fiets. Als het kind een voorwerp naar een ton toe sleept, kan hij meteen zien hoe zwaar het is en wat er met de balans van het aapje gebeurt. Op deze manier krijgt hij dan direct feedback op zijn actie. Ook aan het gezicht van het aapje is te zien of het goed gaat of niet. Als het kind de opdracht goed heeft uitgevoerd, maakt de aap een sprongetje en volgt er een groot applaus van het publiek. De uitleg die vooraf gaat aan de opdracht is in het Engels, maar is door kinderen vanaf 6 jaar wellicht zonder uitleg te begrijpen. Voor jongere kinderen is het raadzaam om even (vooraf) te begeleiden.
Leave a Reply