Wat leert je kind:
- Over de geschiedenis van Nederland
- Waarom bepaalde dingen nu zo normaal voor ons zijn.
- Leesplezier
- Taalontwikkeling
- Uitbreiding woordenschat
- Leesbegrip
- Kennis maken met nieuwe situaties
- Bewust worden van eigen mogelijkheden en eigen wensen.
Doelgroep: Vanaf 5 jaar
Titel: Lang geleden
Schrijver: Arend van Dam
Illustrator: Alex de Wolf
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf, Uitgeverij Uniboek | Het spectrum bv,
Ook te downloaden als boek in iTunes.
Het boek
Het boek biedt 50 verhalen over de geschiedenis van Nederland.
Van de tijd van de jagers en verzamelaars in ons land tot aan nu.
Elk hoofdstuk behandelt een onderdeel uit onze Vaderlandse geschiedenis. Een hoofdstuk bestaat vaak uit 2 bladzijden.
De verhalen zijn zeer kindvriendelijk en geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Het leuke aan dit boek is dat je het aan een kleuter kan voorlezen, maar ook aan een kind van 10.
Achterin het boek vind je een tijdbalk waarop de verhalen d.m.v. herkenbare plaatjes bij de juiste tijd staat weergegeven.
De verhalen worden in de juiste tijdsvolgorde weergegeven in het boek. Het is de geschiedenis van ons land in een notendop, maar zeer leuk en kindvriendelijk beschreven. Dit boek maakt geschiedenis leuk!
Mijn mening
Ik vind dit boek zeker een aanrader. De verhalen zijn gewoon erg leuk om te lezen en vaak ook vrolijk en grappig. Ik hoor kinderen weleens klagen dat geschiedenislessen saai zijn en ik snap dat nooit, want ik vind het heerlijk om zoveel mogelijk te weten over wat er heeft afgespeeld. Ik denk niet dat ze dat zouden zeggen als ze deze verhalen als inleiding of illustratie van het tijdperk zouden krijgen.
De schrijver brengt de feiten luchtig over en maakt dat het zeer kindvriendelijk is. We weten allemaal dat de geschiedenis ook vol is met bloedige oorlogen en veroveringen en hoewel ook deze verhalen erin staan, wordt er nergens een sfeer van veroveraars en onrecht geschilderd. De kinderen leren de juiste feiten, maar beschreven in woorden die niet stilstaan bij de ernst van de belevenissen.
Ik vind dit geniaal, want nu kan ik met een gerust hart de verhalen voorlezen aan mijn zoontje. Ook hij kan er geen genoeg van krijgen en hoewel ik denk dat ik hem even snel een verhaaltje voor ga lezen, vraagt hij met zoveel enthousiasme om een tweede of een derde, dat ik dan nog met veel plezier verder lees ook. Dan denkt hij na over de informatie en heeft hij perfect begrepen wat de schrijver over wilde brengen over die tijd en wil hij dat snappen. Gelukkig zijn we al een aantal keren naar Archeon geweest en kan ik hem herinneren aan de hut van de eerste boeren in ons land en kan ik de film Ice Age 1 erbij halen om hem duidelijk te maken dat de mensen geen huizen hadden maar tenten en dat ze veel op pad moesten om hun eten te volgen.
Dit boek geeft een kind al een heel goed beeld van de geschiedenis. Jonge kinderen hebben er veel baat bij, maar je kan dit ook prima inzetten bij de wat oudere kinderen. De verhalen beschikken dan niet over alle geschiedenisfeiten die je over zou willen brengen, maar het is wel een mooie inleiding. De rest van de feiten kan je met behulp van de verhalen aan de orde brengen.
Geschiedenis is erg belangrijk. Mijn visie: “de geschiedenis kan zichzelf herhalen”.
Weet wat er heeft afgespeeld en dus kan komen. Snap ook waarom jouw wereld zo in elkaar zit. Waarom moeten alle kinderen bij ons naar school? Wat als ze dat nu eens niet persé moeten? Wat zouden dan reële gevolgen kunnen zijn voor kinderen?
Waarom wordt er steeds zo’n ophef gemaakt over lage opkomst bij het stemmen? Je bepaalt toch zelf of je wel of geen zin heb om te stemmen? Weten “waarom” zet alles toch even in een ander perspectief. Natuurlijk is dat niet de bedoeling voor zesjarige kleuters, maar die zesjarige kleuter wordt ook steeds ouder en ouder en dan komen die geschiedenisverhalen wee naar boven en wordt een boel duidelijk.
Leave a Reply