Doelgroep
8 jaar en ouder
Wat is Rush hour shift?
Rush hour shift is een denkspel. Je speelt het spel met 2 personen.
Jullie staan in de avondspits. Verschuif de auto’s en het spelbord om met je race auto aan de overkant te komen.
Kinderen leren strategieën bedenken, de problemen op het speelveld op te lossen en oefenen met logisch nadenken.
Mijn mening
Ik heb twee jongens in de leeftijd van 5 en 7 jaar. Een spel over auto’s is al gelijk een hit bij mij thuis!
Het eerste wat me opviel is dat het spel al goed te spelen is voor een kind van 5 jaar. Het spel is niet voor zijn leeftijd bedoeld en hij kan natuurlijk niet zo effectief met zijn beurten omgaan als zijn oudere broer, maar toch vindt hij het spel erg leuk en kan ook hij soms van zijn oudere broer winnen door goed na te denken (en een beetje geluk met de kaarten).
Een potje duurt ongeveer 10 minuten. Dat is mooie speelduur voor een spel. Zelfs wanneer ik het heel druk heb kan ik toch best even tijd vrij maken om een potje tegen mijn jongens te spelen. Ook kan je dit spel heel goed in de klas inzetten. Twee kinderen kunnen steeds een potje van 10 minuten tegen elkaar spelen en daarna weer verder gaan met het werk op hun weektaak. Dan kunnen weer twee andere kinderen tegen elkaar spelen. Ook op regenachtige dagen wanneer kinderen niet in de pauze buiten kunnen spelen, kunnen ze dit spel even snel tegen elkaar spelen en weer op tijd klaar zijn en opgeruimd hebben voordat de bel gaat.
Het speelveld zit simpel in elkaar. Het is steeds snel op te bouwen en het is extra leuk en spannend, dat je het spelbord uit elkaar kan schuiven om zo je winkans te vergroten of om je tegenstander tegen te houden. De autootjes rijden prima over de hokken op het speelveld en dat draagt mooi bij aan het spelgevoel. Het is toch anders dan wanneer je een pion zou moeten optillen naar een ander plekje.
De spelregels zijn simpel en duidelijk. In het boekje staat 10 verschillende opstellingen van de auto’s op het speelveld. Daarnaast kan je ook zelf een eigen opstelling bedenken.
Ik vind het naleggen van een opstelling ook al leerzaam. Kinderen moeten weleens opdrachten naleggen met blokken, tangram of mozaïekstukjes. In dit geval heeft het namaken van de plaatjes ook nog een waardevolle betekenis, omdat je er straks mee gaat spelen. Ik merk dat kinderen daardoor beter hun best doen tijdens het klaarmaken en ook controleren of ze het echt goed hebben gedaan.
Het spel daagt uit om goed na te denken en om vooruit te denken en vooruit te plannen. Ook is het van belang dat je het spelproces van je tegenstander in de gaten houdt. Je moet op tijd ingrijpen en blokkades opwerpen voor je tegenstander omdat je anders binnen 1 of 2 beurten kan verliezen.
Er komt ook een beetje geluk bij kijken. Soms kan je binnen 1 of 2 beurten winnen als je één van de kaarten in je handen hebt. Als je die maar niet trekt, zul je een andere strategie moeten bedenken.
Leave a Reply