Mediawijs? Bewijs het maar! Tijdens de Week van de Mediawijsheid (20 t/m 27 november) laten tienduizenden leerlingen zien hoe mediawijs ze zijn met MediaMasters 2015, het superspannende mediawijsheidspel voor groep 7 en 8.
Tv, internet, sociale media, apps, games en smartphones. De mogelijkheden die media bieden zijn eindeloos. Maar hoe werken ze, wat hebben ze voor invloed en wat kun je ermee? Dat ontdekken leerlingen van groep 7 en 8 in MediaMasters 2015.
MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte video-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma. De klassen met de hoogste score winnen een mooie prijs.
MediaMasters is onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond van leerlingen uit groep 7 en 8 te spelen. MediaMasters kost gedurende de week slechts één uur per dag in de klas en vereist een digibord. Net als afgelopen jaar kunnen ook het speciaal onderwijs en de buitenschoolse opvang meedoen aan MediaMasters. Ook pabo- en mbo-studenten die het onderwijs in willen, zijn welkom om deel te nemen. Meedoen is kosteloos.
Doelstellingen MediaMasters voor leerlingen:
- Kritisch leren kijken naar media en snappen hoe deze werken (analyse)
- Het effect (bedoeld of onbedoeld) van media ervaren en begrijpen (bewustwording)
- Inzicht krijgen in eigen mediagedrag (gedrag)
- Praten over media, thuis en in de klas (dialoog)
- Zelf media kunnen inzetten, maken en delen (creatie)
Pijk says
Hoi ik ben pijk