Een poos geleden heb ik een artikel geschreven over het zelf maken van apps en wat je daarvoor nodig hebt.
Ik zeg altijd: “Het maken van een app is niet moeilijk het kost vooral erg veel tijd en doorzettingsvermogen.”
Zelf maak ik inmiddels al ruim 5 of 6 jaar educatieve apps voor kinderen.
Mijn man en ik bedenken, ontwerpen en maken samen de apps. Toen wij begonnen waren met het maken van apps, was het een stuk eenvoudiger. Er waren (bijna) geen Nederlandstalige apps voor kinderen, dus werden onze apps al gauw bekend en daardoor konden we mooi groeien.
Tegenwoordig is het veel moeilijker voor nieuwe ontwikkelaars om bekendheid te geven aan hun apps. Ook is er veel in de AppStore veranderd waar je als ontwikkelaar rekening mee moet houden.
Op het moment worden er vooral apps verkocht als de apps:
- zichtbaar zijn in de AppStore (Apple kiest de leukste en beste apps uit om te laten zien).
- van bekende ontwikkelaars zijn.
- goed gepromoot worden op kanalen als Twitter, Facebook, enz.
- in het nieuws op t.v. of in de kranten vermeld worden.
Veel nieuwe ontwikkelaars raken al snel ontmoedigd. Na weken en vaak maanden werk merken ze dat de app (bijna) niet wordt gekocht/gedownload.
Het lijkt alsof nieuwe ontwikkelaars bijna geen kans meer hebben tegenwoordig, maar dat is niet waar. Als je veel aandacht stopt in de uitwerking van je app kan je al snel de aandacht van Apple trekken, waardoor je app al vanaf het begin zichtbaar wordt in de AppStore. Op deze wijze kan je heel snel bekendheid krijgen voor je app en je eigen publiek opbouwen voor toekomstige apps.
Hoe trek je de aandacht van Apple?
Wat veel ontwikkelaars heel graag willen weten is hoe zij hun appicoontje in de AppStore kunnen krijgen of hoe ze aan een mooie grote “banner” kunnen komen (Zie mijn Sudoku app hieronder).
Het antwoord is eigenlijk heel simpel:
- Je app moet er heel mooi uitzien.
- Je app moet proffesionaliteit uitstralen.
Dit klinkt heel simpel, maar dat is het absoluut niet. Appontwikkelaars vinden al heel snel dat hun app er supergaaf uitziet (dat weet ik o.a. uit mijn eigen ervaring met mijn “supergave” apps).
De grote hamvraag is: “Vinden andere mensen (die hun eerlijke mening durven te geven) dat ook?
Als een app er echt heel mooi uit ziet, dan is de app er nog niet, want het is even belangrijk dat de app goed klinkt. Als de app aan deze twee dingen voldoet, dan zal de ontwikkelaar al gauw zijn appicoontje in de Nederlandse AppStore zien. Misschien zal de app zelfs een eigen banner krijgen boven alle andere appicoontjes!
Hoe zorg je ervoor dat de app er goed uitziet en goed klinkt?
Als je zelf goed kan tekenen en je hebt de nodige tekenprogramma’s dan is dit al veel makkelijker voor je. Maar ook hier geldt: je bent zelf waarschijnlijk eerder tevreden over het uiterlijk dan de rest van Nederland. Zorg ervoor dat je mensen tot je bescchikking hebt aan wie je een eerlijke mening kan vragen. Het is beter wanneer deze mensen geen banden met je hebben en echt objectief kunnen zijn. Twitter of Facebook kan hierbij heel handig zijn. Je kan met hashtag #durftevragen algauw behulpzame mensen bereiken. Het is natuurlijk zonde om te zien dat al jouw harde werk voor jouw app niets heeft opgeleverd terwijl het met een andere uitwerking wel had kunnen aanslaan.
Ik zie veel kinder-apps voorbij komen en ik merk dat er ook aardig wat ontwikkelaars zijn die tekenwerk kopen bij websites zoals http://www.shutterstock.com/. Het is een investering, maar het vergroot wel je kans van slagen.
Een belangrijke stap is het “stem inspreken”. Een mooie, duidelijke en vriendelijke vrouwenstem werkt het best. Het verschil tussen een professionele voice over en je eigen stem of de stem van een kennis is echt ontzettend groot!
Het verschil in dowloads zal nog groter zijn! Dit kan ik echt uit eigen ervaring zeggen. Mijn apps worden meestal ingesproken door een professionele vrouwelijke voice over genaamd eLine la Croix.
Mijn apps die dagelijks het meest worden gedownload zijn allemaal door haar ingesproken. Haar stem heeft voor mij een extra voordeel: Ze is o.a. te horen op Disneychannel en zelfs in de Efteling kom je haar stem tegen. Wanneer mensen mijn demo-filmpjes zien en horen geeft me dat dus weer een pluspunt, omdat haar stem “bekend” klinkt.
Hieronder zie je een demonstratie van één van mijn apps waarin ze te horen is.
Wel je weet nu de ingrediënten voor een succesvolle app.
Veel plezier bij het onwikkelen!
Leave a Reply