Ik volg al een tijdje “hour of code” van code.org. Dit is een organisatie die kinderen wil stimuleren om te beginnen met programmeren. Dit doen ze door leuke opdrachten te maken die kinderen de beginselen van het programmeren leren. De opdrachten werken met visueel programmeren. In plaats van code te moeten typen, plaats je blokjes met de code onder elkaar. De code is bijvoorbeeld, “ga naar links” of “ga naar boven”. Dit kan je dan combineren met een blokje waar op staat “als je met de muis klikt”. De opdrachten zijn gemaakt met thema’s zoals onder andere Minecraft, Flappy bird en Disney Infinity. Een aantal van de opdrachten is ook al helemaal vertaald naar het Nederlands. De begeleidende filmpjes zijn in het Engels en sommige hebben wel een Nederlandse ondertiteling. Als je wilt zien hoe het werkt heb ik hier twee filmpjes gemaakt waarin ik de opdrachten doe.
Youtube video 2. De opdracht die ik heb gemaakt kan je hier zien: https://studio.code.org/c/126708826
Er zijn opdrachten voor kinderen vanaf 4 jaar. De allerjongste kinderen leren eerst slepen, maar dat slepen gaat al snel over in puzzelen en als je al weet hoe code.org werkt zie je dat de makers op een slimme manier de kinderen leren hoe de blokken van het programmeren werken. Het tweede gedeelte voor de kinderen van 4-6 is dan ook al het zelfde als voor de wat oudere kinderen. Het gebruikte thema is Angry birds. Mijn zoontje van 5 kon de opdrachten al zelf maken.
Mijn zoontje van 7 deed de opdrachten voor de wat oudere kinderen. Hij heeft Flappy bird, Minecraft en Star Wars gedaan. Hij vond de opdrachten erg leuk. Nadat hij de opdrachten af had wilde hij meer, hij wilde zelf aan de slag. Het is mogelijk om binnen code.org zelf aan de slag te gaan. Je krijgt dan een groot aantal blokken waar je mee kan spelen. Maar er is ook een website die programmeren voor kinderen aanbied. De website is minder gericht op het aanbieden van lesmateriaal en alles in kleine beetjes aanbieden. De website heet https://scratch.mit.edu/ Op deze website wordt een programma aangeboden dat Scratch heet. Het leuke van Scratch is dat je het op de computer kan installeren of op het web kan gebruiken. Het is gratis. Het is ontworpen door Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab. MIT is een hoog aangeschreven universiteit in Amerika. Scratch werkt op exact dezelfde manier als code.org. Het is wel uitgebreider. Scratch is helemaal in het Nederlands vertaald. De blokken met opdrachten zijn in verschillende kleuren verdeeld. Op deze manier is het makkelijk te herkennen wat je waar moet zoeken.
Het leren van Scratch kan wat lastiger zijn in het begin. Een tijdje terug hebben we een boek gekregen. Het boek heet heel toepasselijk “Programmeren voor kinderen” geschreven door Carol Vorderman. Het boek begint met een uitleg van wat programmeren is en gebruikt hier Scratch voor. Het neemt stap voor stap door hoe visueel programmeren werkt. Je leert ook meteen hoe Scratch werkt en welke dingen je allemaal gebruikt bij programmeren, zoals iets heel vaak herhalen, “loops”, als dit zo is dan moet je dat doen “if then”. Het boek zorgt ervoor dat alles in kleine blokken wordt aangeboden. Het lijkt daarmee op code.org “hour of code”.
Mijn zoontje had de opdrachten van hour of code al gedaan en wist hoe de blokken werkten en wat er allemaal nodig was. Hij ging heel snel door de uitleg heen en ging meteen naar het einde van het Scratch gedeelte waar je leert een echt spel te maken. Dit vond hij erg leuk, je zag hem ook echt denken als er iets niet goed ging en alles stap voor stap nalopen. In het boek gebruiken ze dezelfde kleuren als op de Scratch website voor de blokken. Ook de tekst is natuurlijk hetzelfde. Maar je merkt wel dat het een vertaling is van het Engels naar het Nederlands. Sommige blokken heten in het boek net iets anders of missen een woordje. Mijn zoontje raakte hiervan soms in de war, maar na even uit te leggen dat het niet precies zoals in het boek hoeft te zijn was alles in orde.
Het tweede deel van het boek gaat over Python. Python is een “gewone” programmeertaal. Voor Python moet de code zelf geschreven worden. Het leuke is dat Python steeds vergeleken wordt met Scratch. Er wordt ook een lijst gegeven waar de commando’s van Python worden vergeleken met de blokken van Scratch. Op deze manier kunnen kinderen steeds zien dat ze wel al weten wat ze moeten doen en dat het niet heel anders is dan de blokken. Het is alleen met tekst die ze zelf moeten schrijven. In het begin van het Python hoofdstuk wordt Scratch er nog bij getoond. Als je verder gaat, gaat de schrijfster ervan uit dat het niet meer nodig is en wordt de extra ruimte op de bladzijdes gebruikt voor extra uitleg.
Aan het einde van het boek wordt er nog ingegaan op hoe computers van binnen werken en hoe programmeren in het echte leven werkt. Er worden wat belangrijke en bekende mensen genoemd uit de computerwereld. Wat ik wel jammer vind is dat ze in het boek Python gebruiken om kinderen te leren programmeren, maar aan het einde Python niet noemen bij populaire programmeertalen, dit zou de kinderen toch weer wat extra’s meegeven.
Het is een leuk boek dat kinderen op een makkelijke manier stap voor stap leert programmeren. De overstap naar zelf programma’s maken wordt een stuk kleiner. Er zijn nu ook veel visuele programmeertalen die door professionals worden gebruikt om computer software te maken. Met Scratch als achtergrond wordt de overstap naar zo’n systeem makkelijker.
Frederique says
Oh wow dat ziet er echt supercool uit. Ik ga dit weekend even kijken met mijn jongens, dank voor de tip!!