You have not added an image yet. Please upload and apply an image.

Leren lezen met Pier en Aat samen piraat

Leren lezen met Pier en Aat samen piraat

Doelgroep: 6 – 7 jaar
Titel: Leren lezen met Pier en Aat samen piraat
Schrijver: Mariska Hammerstein
Illustrator: Juliette de Wit
Uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044827040

Wat leert je kind:

  • Begrijpend lezen
  • Lezen op E3/M4 niveau
  • Belangstelling krijgen voor boeken.
  • Leesvaardigheid oefenen.
  • Uitbreiding woordenschat.
  • Goed kijken naar de plaatjes.

Te koop bij Bol.com

Het boek

Dit is het eerste boek in de nieuwe leren-lezen-serie Pier en Aat van Mariska Hammerstein en Juliette de Wit.
Het gaat om een leuke strip over piraten.
Het boek is bedoeld om op twee manieren te gebruiken:

  • Kinderen met gemiddeld 12 maanden leeservaring kunnen het zelfstandig lezen (ik laat mijn zoontje het dan aan me voorlezen).
  • Beginnende lezers kunnen samen met de ouders lezen. Zij lezen de gele tekstballonnetjes voor en de ouders lezen de rest voor.

De zinnen hebben hoofdletters. Het is dus belangrijk dat je kind de hoofdletters al kent. Als je kind geen hoofdletters kent dan kan je gezellig samen lezen en help je jouw kind met de hoofdletters.
Ook bestaan sommige zinnetjes uit ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS!! Dat kan soms een beetje lastig zijn. Vooral voor kinderen die in groep 3 beginnen met lezen en nog geen hoofdletters hebben geleerd. Meestal leren kinderen pas in groep 4 de hoofdletters lezen.

Voor in het boek is een stukje inleiding. Vijf personages uit de strip worden uitgelicht. Het is belangrijk om dit stukje met je kind door te nemen anders snapt je kind sommige stukjes later niet in het verhaal.
Ook is dit gelijk een mooie oefening voor begrijpend lezen/luisteren. Wanneer je later deze onderdelen in het verhaal tegen komt kan je aan je kind vragen waarom het er zo staat. Wat is er aan de hand? Als je kind het even niet meer weet dan blader je weer terug en lees je samen het juiste stukje. Heel handig!

De gele tekstballonnetjes zijn bedoeld voor beginnende lezers. Zelf vind ik dat deze kinderen dit niet geheel zelfstandig kunnen lezen. Niet alle woorden in de gele tekstballon zijn klankzuiver en dat is toch wel een voorwaarde voor startende lezers. Denk daarbij aan de woorden piraat, eten, KAKENTOE, kleiner, dingen, gewonnen, waren, jongen, touwen, hijsen. De letter “e” wordt begin groep 3 anders aangeleerd dan in deze worden worden gebruikt. Ook leert een kind in begin groep 3 nog geen hoofdletters, dus dat maakt het lezen van bepaalde woorden en zinnen ook moeilijker.

leren-lezen-met-pier-en-aat-samen-piraat-2

De andere tekstballonnen zijn bedoeld voor kinderen die E3 niveau al beheersen en aan het oefenen zijn voor M4. Het grootste deel van de woorden die aan bod komen passen er ook wel bij. Maar ook hier kom ik een paar woordjes tegen waarbij je kind hulp nodig kan hebben. Denk daarbij aan de volgende woorden: gekielhaald, buitgemaakt en afgesproken. Maar op zich zijn het er niet zoveel.
Wel moet het kind al veel leeservaring hebben met woorden die niet klankzuiver zijn. Anders gaat dit boek wel lastig zijn.

Als je niet begrijpt wat ik bedoel met klankzuiver dan zal ik even een korte poging doen om het uit te leggen:
Het woord “hap” is klankzuiver. Een kind leest de letters met de klanken zie ze bij deze letters hebben geleerd op school in groep 3. De letter “a” wordt kort uitgesproken en niet met een lange klank zoals je gebruikt in het woord “jagen”. Het woord “jagen” is dus niet klankzuiver. De letter “a” wordt lang uitgesproken en dat is niet zoals de kinderen leren bij de letter  “a”. Ook de letter “e” wordt anders uitgesproken. Ze leren de “e” uit te spreken zoals gebruikt wordt in het woord “vet”.

Mijn mening

Dit boek is echt heel erg leuk en aantrekkelijk voor kinderen. Het maakt het oefenen met lezen erg leuk en ook spannend. Kinderen houden altijd wel van thema piraten.
De plaatjes zijn leuk en spannend en het verhaal is simpel genoeg om te kunnen volgen door jonge lezers.

Omdat het een strip is, is het wel belangrijk dat je jouw kind goed uitlegt wat onze leesafspraken zijn.
We lezen van links naar rechts en van boven naar beneden.
Als je kind nog geen ervaring heeft met het zelf lezen van een strip kan je dit boek beter samen behandelen.
Je kind heeft je hulp dan nodig bij het besluiten van de juiste leesvolgorde.
Anders gaat een kind kiezen welke tekstballonenn het eerst gaat lezen en welke daarna, enz.
Op deze wijze snapt het kind niet veel van het verhaal. Dit is dus belangrijk om in de gaten te houden.
Wel is dit gelijk een hele mooie wijze om leeservaring op te doen met strips. Veel kinderen voelen zich enorm aangetrokken tot strips en omdat strips toch vaak lastiger is om leuk en gezellig voor te lezen zullen kinderen bijna altijd een strip zelf lezen. Maar ze zullen toch wel eerst moeten hebben geleerd hoe ze een strip moeten lezen. Dit boek biedt dan gelijk uitkomst.

Ik vind dit boek meer geschikt om samen met je kind te doen. Ik zou een kind dit boek pas alleen laten lezen nadat we alles al samen hebben gelezen. En met samen lezen bedoel ik niet dat ik ook moet voorlezen.
Samen lezen kan ook zijn dat het kind alles voorleest, maar dat ik er wel bij zit om hier en daar te helpen.

Leuk boek om cadeau te geven aan een kind dat al AVI E3 beheerst.

recensie-exmplaar-uitgever

 

Leave a reply