Doelgroep: Vanaf 6 jaar (Als papa of mama mee wil helpen). Anders wanneer het kind vlot zelfstandig kan lezen.
Titel: Ik kan al programmeren met Scratch
Schrijver: Rosie Dickins, Jonathan Melmoth & Louie Stowell
Uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401436359
Wat leert je kind:
- De basis van programmeren.
- Logisch nadenken.
- Scratch
Het Boek
“Ik kan al programmeren met Scratch.” Is een boek over Scratch van de uitgever Lannoo. Het is niet een boek voor kinderen die al kunnen programmeren met Scratch, al lijkt de titel dat wel te zeggen. Als kinderen het boek helemaal gevolgd hebben is de titel wat ze kunnen zeggen!
Het is niet het eerste boek over Scratch dat ik review. Ook de andere boeken over Scratch en leren programmeren voor kinderen die ik heb bekeken komen van dezelfde uitgever.
De andere twee boeken horen tot dezelfde reeks. Dit boek is van andere schrijvers. Het boek heeft een mooie harde kaft en is kleurrijk vormgegeven.
Het boek leert je de basis van het programmeren aan de hand van Scratch.
Dit is wat ik in de andere review over Scratch schreef: “Scratch is een gratis programma dat online in een browser of offline op de computer gebruikt kan worden.
Het is ontwikkeld door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Scratch is zo gemaakt dat heel jonge kinderen er al mee aan de slag kunnen en de basis van programmeren aanleren zonder een speciale programmeertaal te moeten schrijven. Alles wat er in Scratch geleerd wordt is goed te gebruiken in de “serieuze” programmeertalen.”
Scratch werkt met blokjes die je aan elkaar klikt. Elk blokje geeft een bepaald commando aan de computer. Door de juiste commandoreeks te geven kan je bijvoorbeeld een poppetje besturen of tekeningen maken met de muis.
Als we naar de andere twee reviews kijken lijkt dit boek het meest op “Programmeren voor kinderen“.
De opbouw is ongeveer het zelfde. Het is een stap voor stap uitleg van Scratch.
In “Programmeren voor kinderen” komt ook Python aan bod.
Python is een programmeertaal waar je de code zelf moet schrijven. In dit boek is het alleen Scratch.
In “Programmeren voor kinderen – Games” werk je meteen aan een game. De stappen die in losse blokken in dit boek worden behandeld, zijn in het andere boek verwerkt in wat grotere projecten.
In dit boek werk je door middel van kleine oefeningen toe naar grotere projecten/games aan het einde van het boek. De stappen die je in het begin leert pas je aan het einde toe. Dit maakt de voortgang voor beginners makkelijk en niet te overweldigend.
Door alles aan te bieden in kleine projecten is het makkelijker om de oefening duidelijk naar voren te laten komen. Je leert echt bepaalde onderdelen/functionaliteiten van Scratch.
Zo is er een hoofdstuk muziek maken en zelf je eigen sprites maken (tekeningen die je in je programma kan gebruiken). Het voordeel is dat je elk onderwerp goed, duidelijk en gericht kan uitleggen. Een nadeel is dat kinderen hoofdstukken overslaan omdat de oefening ze niet leuk lijkt of ze niet meteen het nut er van inzien.
Bij “Programmeren voor kinderen – Games” kan dat minder snel omdat je telkens een hele game maakt waar verschillende technieken in gebruikt worden (maar wel minder diepgaand worden uitgelegd).
Wel wordt alles op een leuke manier gebracht en zijn het geen droge oefeningen.
Als je de oefeningen hebt gedaan, die onder het kopje “projecten” vallen, komen de games. Ook in dit boek leer je je eigen games maken.
Scratch is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Het is trouwens niet zo dat er in eerdere oefeningen geen games gemaakt worden, maar ik denk dat de schrijvers de games aan het begin iets te simpel vonden om onder het kopje “Games” te plaatsen. Simpel betekent niet minder leuk!
Mijn zoontje vond het spel “raad het getal” erg leuk om te maken. Maar dit stond nog wel onder het kopje projecten. Het hoofdstuk games borduurt voort op alle kennis die je als lezer in de eerdere projecten hebt geleerd. Het zijn games voor gevorderden.
Wat het een leuke afsluiting maakt van het boek.
Aan het einde van het boek is een erg handing hoofdstuk dat heet “Handigheidjes”!
Alle blokken die je in Scratch gebruikt worden hier kort uitgelegd. Het laat je ook zien bij welk menu ze horen. Dit is erg handig als referentie!
Het leert je ook hoe je je projecten moet opslaan en delen. Het opslaan en delen had van mij ook aan het begin van het boek gemogen (op bladzijde 12 staat wel een verwijzing naar het einde van het boek als je wilt opslaan).
Mijn Mening
Ik vind het een mooi boek. De bladzijdes zijn duidelijk vormgegeven. Links de tekst rechts de schema’s die de kinderen nodig hebben om de code te bouwen. Met soms een blokje met tekst er in voor extra uitleg.
De blokjes met extra uitleg zijn af en toe wat lastiger te lezen omdat ze van kleur verschillen en het kan gebeuren dat er een donkere kleur is gekozen met zwarte tekst er in.
De kleuren van de bladzijdes zijn leuk. Elk project heeft zijn eigen kleur bladzijde gekregen. Ik ben zelf alleen geen fan van zwarte bladzijdes voor sommige projecten.
Het gebruik van het woord “codering” in plaats van code of script zal vast technisch correct zijn, maar het klinkt mij wel vreemd in de oren.
Door de opbouw van het boek is het boek goed als leerboek voor beginners te gebruiken.
Met kleine begrijpelijke stappen maak je kennis met Scratch. Aan het einde van het boek kan je kind dan ook zeggen: “Ik kan al programmeren met Scratch!”
Leave a Reply