Wat leert je kind van deze app:
- Begrijpen hoe je digitale figuren kan aansturen.
- Snappen hoe programmeren werkt.
- Stapsgewijs leren denken en de volgorde van de stappen uitdenken.
- Visueel leren programmeren.
Doelgroep: 5 – 12 jaar
Download de app gratis met bovenstaande link.
De app
Je gebruikt deze app met behulp van een spelsysteem. Je gebruikt een apparaat (basis) waarin je jouw iPad doet en een spiegel die je op jouw ipad plaatst.
Ik laat het in het filmpje hierboven zien.
Je kan meerdere profielen maken. Dat is handig. Zo kunnen verschillende kinderen hiermee aan de slag en kan iedereen toch zijn eigen spelverloop opslaan en later verder gaan.
In het hoofdmenu heb je 3 opties:
- Profiel kiezen
- Spelen
- Handboek bekijken (visuele uitleg)
Het leren visueel programmeren is verpakt in een spel.
Awbie wordt wakker in het bos. Er waren dieren die hem gezelschap hebben gehouden en toen hij wakker werd zijn ze er snel vandoor gegaan.
Awbie wil ze gaan opzoeken. Dat doet hij door het konijntje te volgen. Help jij Awbie mee?
Je kan Awbie helpen door te programmeren hoe hij moet lopen en springen. Met behulp van de blokken maak je regels code.
Het gaat er hier niet om dat je de regels code zelf kan schrijven. Nee je leert in deze app om de regels code zelf te bedenken m.b.v. echte blokken code.
Er wordt geen gebruik gemaakt van taal in de app. Het maakt dus niet uit of een kind al wel of niet kan lezen.
Wanneer Awbie op zoek gaat naar de dieren krijg je m.b.v. plaatjes te zien wat je moet doen. Je begint al direct met het vormen van code om Awbie te laten bewegen in het spel.
De codeblokken zijn zo gemaakt dat het simpel in gebruik is. Perfect voor kinderen!
Er zijn 4 codeblokken om te lopen. Met deze blokken kunnen kinderen Awbie naar boven, beneden, links en rechts laten lopen. De richting geven ze aan door de pijl van richting te veranderen. Dit kunnen ze prima zelf en het wordt ze gelijk voorgedaan. Kinderen snappen dit ook direct!
Dan leren kinderen dat ze een geel blokje kunnen vastmaken aan hun codeblok. Zo kunnen ze het aantal stappen aangeven. Hiermee kunnen ze Awbie 1 tot 5 stappen in een bepaalde richting laten lopen.
In het filmpje hierboven zie je hoe mijn jongste zoontje van 6 jaar zelf met deze blokjes aan het werken is. Je kan zien hoe makkelijk hij ze kan bedienen.
Tijdens zijn zoektocht kan Awbie aardbeitjes oprapen en opeten. Links in het scherm zie je een meter. De meter loopt vol bij het oprapen en opeten van de aardbeien. Zodra de meter helemaal vol is krijgt Awbie een zaadje.
Awbie kan dan naar zijn eigen plekje in het bos. Daar kan hij de zaadjes planten en verzorgen.
Je kan regelmatig terugkomen naar zijn plekje in het bos om de aardbeien te plukken.
Awbie is druk bezig om zijn plekje mooi te maken en op te knappen. Zo wil hij hier een lekker kampvuurtje en een mooi slaapplekje bouwen.
Als je een knopje met een hamertje aanraakt zie je wat Awbie nodig heeft om het te kunnen bouwen.
Verzamel het hout en aardbeien om Awbie te helpen bouwen.
Zo worden kinderen dus extra gemotiveerd om alle aardbeien, schatkisten en stukjes hout te verzamelen tijdens het lopen. Het daagt ze uit om meer na te denken over de stapjes die ze gaan nemen en de juiste volgorde in hun code.
Awbie kan niet blijven staan op een waterlelie. Hij kan er wel overheen lopen. Wanneer een kind Awbie laat eindigen op een waterlelie valt Awbie in het water en moet hij de laatste regel code weer opnieuw lopen.
Het kind heeft gezien hoe Awbie loopt en wat er mis ging en kan de laatste regel code opnieuw bedenken en uitwerken. Het is dan ook belangrijk om over het scherm te vegen om te zien waar Awbie naar toe moet lopen en hoe zijn loopveld eruit ziet. Ik merk wel dat niet alle kinderen dit altijd doen. Sommige kinderen werken veel liever met “trial en error“.
Dat is dan hun werkwijze en op zich vind ik daar niets mis mee. Ook zij komen er wel.
Wel vind ik het belangrijk dat ze weten dat de mogelijkheid er is om het loopveld beter te kunnen bekijken voordat ze een regel code maken.
Al snel wordt een kind aangemoedigd om een regel code uit meerdere blokken te laten bestaan. Zo kan je Awbie eerst twee stappen naar beneden en dan één stap naar rechts laten lopen.
Wanneer je later zelf je programmeerwerk moet schrijven ziet jouw code er begrijpelijker uit wanneer je het verkort hebt geschreven omdat je meerdere stappen in één keer heb kunnen doen en “loops” hebt gebruikt om je stappen te herhalen. Zo maak je minder snel fouten in je code en kan je sneller zien wat goed is gegaan en wat je moet veranderen.
Dit leren kinderen nu al stapsgewijs, maar dan met de blokjes. Ook krijgen ze direct terugkoppeling door te zien of ze Awbie goed hebben laten lopen met hun regel code en leren ze hoe ze hun codewerk moeten verbeteren.
Er valt hier nog veel meer over te vertellen, maar dan wordt dit artikel bijna een boekwerk ben ik bang! Ik denk dat jullie zo ook wel een indruk hebben gekregen van de werkwijze met de app.
Let op! Je hebt 4 dingen nodig om hiermee aan de slag te gaan:
- iPad
- Osmo basis en spiegeltje
- Osmo coding blokjes
- De app (is gratis)
Mijn mening
Ik heb Osmo coding gekregen van een pr bureau om uit te proberen.
Ik hoop dat ik je hierboven goed heb kunnen uitleggen hoe het werkt en wat je kan verwachten.
Ten slotte: mijn mening.
Osmo coding is enorm leuk voor kinderen. Mijn jongens werken al, samen met mijn man, aan Scratch.
De oudste is ook al bezig met Python.
Voor de oudste merk ik dat Osmo coding vooral leuk is als spel. Met Python leert hij al om zijn eigen spelletjes zelf te programmeren, dus hij is al veel verder in zijn onwikkeling.
Maar om daar te komen heeft hij eerst ook moeten leren visueel programmeren zoals hier in Osmo coding wordt aangeboden.
Mijn jongste zoontje is nog vooral bezig met visueel programmeren en Osmo coding past daar perfect bij.
Hij kan dit zelfstandig doen, maar het is leuker en ook beter voor hem als we bij hem zitten en met hem meespelen.
Op deze wijze kunnen we hier en daar ook extra aanmoedigen en bijsturen. Zo vind ik dat hij vooral bezig is met losse stapjes te coderen in plaats van in één keer 5 stappen. Ook doet hij vaak iedere richting los terwijl hij wel meerdere codeblokjes in één regel code kan proberen. Hij is nog maar 6 jaar en er is niets mis met zijn manier van programmeren, maar door bij hem te zitten kan ik hem wel aanmoeding om minder regels te leren gebruiken.
Ik zie dat de app dat ook aanmoedigt, want hoe meer stappen in je code, hoe meer aardbeitjes je verdient!
Zo kan je sneller Awbie helpen met het verbouwen en mooier maken van zijn eigen plekje.
Ik vind het apparaat wel heel gevoelig. Zo pakt de app niet altijd de juiste code zoals je het hebt ingevoerd.
Als hulpmiddel zie je de te lopen blokjes oplichten. Je kan, voordat je op start drukt, zien welke route je als code hebt gemaakt, maar de looproute verspringt ook vaak en dan pakt de app bij het lopen toch weer wat anders dan is ingevoerd.
In de video zie je dat dit ook best vaak gebeurt bij mijn zoontje. Dat vind ik wel jammer.
Door altijd eerst te wachten en de verlichte blokjes te controleren wordt dit probleem wel minder, maar het gaat niet helemaal weg.
Soms moet zelfs ik meerdere regels code gebruiken omdat de app mijn ene regel niet goed pakt!
Kinderen kunnen heerlijk met de app aan de slag en het blijven programmeren van Awbie in zijn zoektocht verveelt niet. Ook kunnen kinderen heel snel heen en weer schakelen tussen Awbies plekje in het bos (om aardbeitjes te plukken en te bouwen) en de missie waarbij ze hem helpen bij zijn zoektocht.
Vaak doen we deze app ruim een half uurtje samen. Dit werkt heel goed en is ook leuk om samen te doen.
We hebben gisteren een oudergesprek gehad met de juf van mijn jongste zoontje. Ze gaf aan dat hij meer uitdaging nodig heeft op school. We hebben het leren programmeren aangekaart.
Onze oudste mag op school ook vaak na zijn werk op de computer om te programmeren met Scratch en dit hebben we bij haar aangegeven om te vragen of het misschien voor de jongste op den duur ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Ze had hier absoluut wel oren naar en vroeg of wij wat programmeerlessen zouden willen geven aan haar groep (groep 2+3).
We zitten eraan te denken om dan inderdaad Osmo coding en Scratch te doen. Osmo coding is heel makkelijk voor jonge kinderen om mee te beginnen. De kinderen die nog niet (goed) kunnen lezen kunnen hier al meteen mee aan de slag. Dit wil ik dan gaan begeleiden.
Kinderen die hiermee al visueel kunnen programmeren en ook al een beter AVI niveau hebben (AVI M3/E3) kunnen dan met mijn man Scratch op de computer gaan doen (we hebben maar 1 iPad met Osmo coding).
Ook is Osmo coding beter als instap omdat niet alle kinderen al computervaardig zijn. Denk aan werkenk met de muis. Ik weet dat sommige kinderen, in de klas van mijn zoontje, nog nooit achter een computer hebben gezeten.
Ze hebben hooguit met een tablet gewerkt. Dat is niet hetzelfde.
Ze kunnen dus niet achter een computer aan de slag gaan met Scratch want ze zullen eerst moeten leren werken met een muis.
De app wordt leuk bijgehouden door de ontwikkelaars. Awbie kan nu ook naar het strand met piraten!
Rob van Dael says
Hoi,
N.a.v. collega’s ideeën bezoek hebben gebracht aan iXperium Roermond waar ik ook werk, hebben we Osmo materiaal aangeschaft.
Nu lukt het wel om een nieuw woordpakket toe te voegen in de bibliotheek….maar komen deze woorden niet in het spel voor. Ze zijn aangevinkt…enig idee?
https://www.youtube.com/watch?v=RV6kuqnohB0