Doelgroep: 4 tot 6 jaar
Titel: Ootje en zijn lettervriendjes
Uitgegeven door: HEMA Foundation
Wat leert je kind:
- Kennis maken met letters
- Dagritme
- Kennis maken met tijd
- Taalontwikkeling
- Uitbreiding woordenschat
Het boek
Dit is een kartonboek als prentenboek voor kinderen. Iedere rechterbladzijde heeft een flapje. Kijk steeds onder het flapje om te zien wat Ootje beleeft.
In het boekje maken kinderen kennis met Ootje en zijn vriendjes. De vriendjes van Ootje zijn letters. De dagelijkse activiteiten zoals tandenpoetsen, ontbijten, naar school gaan, avondeten, in bad gaan en meer komen aan bod. Ook andere activiteiten zoals zwemmen, cadeautje krijgen en appeltaart eten komen aan de orde. Het leven van Ootje is een feestje!

Ootje wordt steeds geholpen door zijn vriendjes. Ceetje heeft de vorm van een kom. Zo kan Ootje heerlijk ontbijten. Emmie heeft wieltjes en helpt Ootje op tijd op school te komen, enz.

Bij het boekje hoort ook een app die je gratis kan downloaden.

De app biedt drie onderdelen aan.
- Hoorspel
- Zoekspel
- Letterspel
Hoorspel
Je ziet alle bladzijden van het boek. Kies één van de bladzijden en luister mee. Wil je zelf voorlezen of alleen luisteren? Als je als ouder zelf wil voorlezen kies je voor “zelf voorlezen”. Je hoort dan nog wel de leuke achtergrondgeluiden terwijl je voorleest. Jonge kinderen kunnen ervoor kiezen om de app te laten voorlezen door “alleen luisteren” te kiezen. De app leest dan de bladzijden van het boek voor.
Klaar met lezen van de bladzijde? Door de knop vraag aan te raken stelt de app een vraag aan je. In totaal kan je deze knop drie keer aanraken en stelt de app drie vragen aan je. De vragen hebben te maken met de tekst. Soms moet je goed kijken of naar de tekst luisteren om de vraag te kunnen beantwoorden, maar het kan ook zijn dat de vraag over je eigen mening of ervaring gaat.
Zoekspel
Kies een pagina uit het boek en zoek de verschillen. Hieronder kan je zien dat je kind de verschillen kan aanraken. De app laat zien als het goed is en zegt ook steeds hoeveel verschillen je kind nog moet zoeken.

Letterspel
Kies een letter. Je hoort hoe deze lettervriend heet. Daarna hoor je hoe de letter genoemd wordt bij het leren lezen op school. Het wordt dus niet op de alfabetische wijze genoemd, maar hiermee leren kinderen de klanken die ze op school aangeboden krijgen wanneer ze beginnen met het leesproces (meestal in groep 3).

Te koop bij HEMA

Mijn mening
Leuk boekje voor kinderen met vrolijke en kleurrijke prenten. De flapjes maken het boek extra aantrekkelijk. Er valt iedere keer weer een stukje verhaal te ontdekken door onder het flapje te kijken. Het boek is van dik papier (bijna karton) waardoor het niet snel kan scheuren bij het omslaan van de flapjes. Dat is erg handig voor jonge kinderen.
De meeste activiteiten uit het boek zijn erg herkenbaar voor kinderen. Zo kan het zijn dat je kind zelf ook de eigen ervaring wil vertellen. Als je samen uit het boekje leest nadat je kind die dag naar de peuterspeelzaal of school is geweest kan het zijn dat je kind graag wil vertellen wat hij in de pauze heeft gedaan en met wie hij heeft gespeeld.
De app
De app biedt leuke en handige activiteiten aan bij het boek. De vragen die de app stelt zijn erg goed voor de taalontwikkeling van je kind. Omdat de app de vragen aan jullie stelt kunnen jullie er samen over praten om tot de antwoorden te komen. Het samen praten over de antwoorden is een waardevolle taaloefening voor je kind.
Het is fijn dat je kan kiezen om zelf voor te lezen, terwijl je wel de leuke achtergrondgeluidjes krijgt met de app. Ook is het erg handig dat je kind zelf met het boekje aan de slag kan gaan en kan worden voorgelezen door de app. Natuurlijk is het veel leuker om samen met je kind met het boekje bezig te zijn, maar mocht je even geen tijd hebben kan je kind toch met het boekje bezig gaan.
Met het onderdeel letterspel in de app maken kinderen kennis met de juiste klanken die ze straks ook in groep 3 gaan leren wanneer ze beginnen met het leren lezen. Ik vind het alleen wel jammer dat de woorden worden aangeboden met hoofdletters. Kinderen die net beginnen met lezen leren nog geen hoofdletters. De hoofdletters komen pas een jaar later aan bod.

Ook zijn niet alle woorden klankzuiver. Op school leren kinderen bij het leesproces alleen klankzuivere woorden. Een voorbeeld: in de app leren kinderen de woorden friet, fiets en flamingo bij de letter “f”. Bij flamingo worden de letters “a” en “o” niet uitgesproken zoals de kinderen dat leren. Het was dus beter geweest als hier een ander woord had gestaan zoals “fles”.

Leave a Reply