You have not added an image yet. Please upload and apply an image.

Rompompom spelen met taal – Leuke oefeningen voor het herkennen van letters, klanken en meer

Rompompom spelen met taal – Leuke oefeningen voor het herkennen van letters, klanken en meer

Rompompom is een serie die vaak gebruikt wordt op scholen. Deze serie stimuleert de ontwikkeling van taal, lezen, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden.
Vandaag laat ik je een leuk doeblok zien voor kinderen van 4 tot 6 jaar.
Met dit doeblok werken kinderen aan de volgende doelen:

  • Oefenen van spreken en luisteren
  • Herkennen van letters en klanken
  • Vergroten van de woordenschat
  • Pengreep (als je er zelf op let)
  • Motorische ontwikkeling


Kinderen oefenen op een leuke wijze met taal. Het is leerzaam en leuk. De opdrachten passen bij wat kinderen op school oefenen.

Er zijn 40 opdrachten. De opdrachten worden aangeboden met aantrekkelijke en kleurrijke plaatjes.
Er zijn opdrachten waarmee kinderen oefenen met beginnend lezen zoals op de onderstaande plaatjes.

En er zijn opdrachten waarbij kinderen goed moeten kijken of creatief bezig kunnen zijn.

Mijn mening

De opdrachten zijn leuk voor deze jonge kinderen. Ze zijn lekker kort. Op zich is een kind snel klaar met een opdracht op één vel. Hierdoor blijven ze ook niet steken bij één opdracht. Het valt te overzien wat ze moeten doen.
Ze weten dat zodra ze klaar zijn ze weer verder mogen met een nieuwe opdracht.
Het is ook leuk om te zien dat er op iedere vel iets te beleven valt. In mijn geval werd me steeds gevraagd: “Wat moet ik hier doen?”. Het klonk steeds als een grote ontdekking.
Het is echt heel leuk om samen uit dit boekje te werken. De meeste kleuters kunnen nog niet lezen, dus moet je dit wel samen doen. Je hoeft vaak alleen de opdracht te zeggen en dan gaat het kind zelf aan de slag.
Sommige leesopdrachten kunnen lastig zijn. Het is dan heel fijn als je je kind kan helpen. Denk bijvoorbeeld aan de vraag “waar hoor je de k bij kip?” Sommige kinderen vinden dat nog best moeilijk. Help ze door het woord langzaam en bijna in stukjes te laten horen.
Door samen met je kind uit dit doeblok te werken kan je nog even goed letten op de pengreep. Als het goed is hebben de kinderen dit al op school goed aangeleerd gekregen, maar een kind kan het vaak vergeten en het potlood toch verkeerd vastpakken. Door hier nu goed op te letten en steeds even op te wijzen kan je je kind nog extra helpen.

Sommige opdrachten worden extra leuk ontvangen door kinderen. Zo heb ik met mijn buurjongen de letters geknipt (hij knipte en ik keek mee). Daarna mocht hij bij mij thuis op zoek gaan naar voorwerpen waar hij de letters op mocht leggen. Hij had de M van mama! Toen ik hem naar huis bracht vroeg hij zijn moeder voor hem te bukken. Zo kon hij de M van mama op haar hoofd leggen. Dat was natuurlijk een mooi moment. Kinderen kunnen zo op een andere wijze bezig zijn met letters. Ze hebben het gekleurd, geknipt en verbonden aan voorwerpen of mensen. Zo leuk kan leren dus zijn!
Uit ervaring met mijn buurjongen kan ik dit doeblok wel van harte aanraden. Ik had hem vooraf en ook tijdens het werken steeds gezegd dat als hij het genoeg vond, hij me kon laten weten en ik hem dan naar huis zou brengen. Na 45 minuten heb ik hem moeten zeggen dat we de laatste opdracht gingen doen, want mijn man had het eten klaar… Het was duidelijk dat hij nog wel verder had willen werken.

recensie-exmplaar-uitgever

Leave a reply