Advertorial
Creatief met stickers.
Kinderen houden van stickers. Binnen het onderwijs wordt hierop ingespeeld. Op veel basisscholen worden leerlingen die goede resultaten behalen beloond met een prachtige sticker. Nul fouten op het dictee levert een prachtige sticker op en aandacht van de hele groep. Maar ook goed gedrag wordt beloond. Kinderen vinden het fijn om stickers te mogen plakken die passen bij hun eigen voorkeur en belevingswereld. Stickers van Walt Disney, Sesam Straat of andere plaatjes die dikwijls in kinderboeken voorkomen.
Creatief
Mijn allereerste stickerboek en Stickerpret. Het zijn voorbeelden om de creativiteit van kinderen te vergroten. Een trompet die verandert in een giraf. Of een iglo in een schildpad! Kinderen kunnen hun fantasie kwijt om voorwerpen te veranderen in iets anders door een andere sticker te plakken. Voor de oudere meisjes zijn er leuke mode-stickers. De Topmodel stickerserie geeft genoeg aspiratie om de juiste kleding te ontwerpen. Stickers maken kleding ideeën direct visueel zoals het zelf passen van kleding.
Lesconcept
Het Ideeëntoestel is een lesconcept voor het primair onderwijs waarin verschillende creatieve denk- en leerstrategieën worden aangeboden. Het stimuleert kinderen om in verschillende mogelijkheden te denken en nieuwe vondsten te kunnen doen. Het Ideeëntoestel staat voor nieuwsgierigheid, ideevorming en toepassing. Kinderen worden meegenomen in een belevingswereld en bevorderen hun eigen creativiteit en talenten.
Originaliteit
Creativiteit is scheppingskracht. Het vermogen om iets eigens te bedenken. Ofschoon creativiteit deels is aangeboren, kan het worden ontwikkeld. De Torrance-test is een standaardmethode om creativiteit te meten, waarbij kinderen punten scoren voor onder meer verbeeldingskracht en originaliteit. Bij jonge kinderen is die ontwikkeling het sterkst. De invloed van technologie, zoals moderne communicatiemiddelen en ook het bezig zijn met een spelcomputer of te veel uren besteden aan tv-kijken, vermindert de ontwikkeling van de creativiteit.
Zelfvertrouwen
Kinderen zijn niet bang om fouten te maken, maar soms wordt te veel gefocust op het niet maken van fouten. Dit gaat ten koste van creativiteit. Zelf iets moois maken zorgt voor zelfvertrouwen. Door te tekenen, plakken of knutselen met verschillende soorten materiaal verbeteren kinderen hun motorische vaardigheden. Een kind dat al jong bezig is met het vasthouden van potloden ontwikkelt sneller zijn of haar fijne motoriek.
Kinderen moeten wel kinderen blijven. Dingen uitproberen en fouten maken. Daar leren kinderen het meest van.
Leave a Reply