Gebruik van AI-tools in het onderwijs: voordelen en verantwoord gebruik
Op scholen zien we nu veel leerlingen die gebruik maken van technologie genaamd AI, zoals ChatGPT om hun huiswerk en opdrachten te maken. ChatGPT is een soort computerprogramma dat snel teksten voor je kan maken. Het programma kijkt naar veel informatie op internet en kan daaruit patroontjes herkennen. Hierdoor kan het programma logische teksten maken met goede verbanden.
Als leerkrachten kunnen we soms bang zijn voor het gebruik van deze tools, omdat we denken dat leerlingen dan minder zelf zullen leren. Maar het is belangrijk om te realiseren dat deze tools juist een middel kunnen zijn om leerlingen te helpen hun leerdoelen te behalen. In plaats van het gebruik van deze tools te verbieden, kunnen we ervoor zorgen dat we opdrachten ontwerpen die garanderen dat leerlingen zelf actief betrokken zijn en zelf verbanden leggen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen het meeste uit het gebruik van deze tools halen, zowel voor hun huidige onderwijs als voor hun toekomstig werkleven.
Opdrachten voor kinderen waarbij AI-tools zoals ChatGPT niet alles kunnen doen
Veel opdrachten die we op het moment aan kinderen geven hebben te maken met het schrijven van teksten, zoals werkstukken en verslagen. Maar het is te gemakkelijk voor leerlingen om deze opdrachten volledig door een AI-tool zoals ChatGPT te laten maken. Als leerkrachten kunnen we andere soorten opdrachten bedenken, waarvan we zeker weten dat ze niet volledig door een AI-tool worden uitgevoerd. Op deze manier zijn we er zeker van dat leerlingen zelf actief betrokken zijn en dat ze het meeste baat hebben bij het gebruik van een AI-tool.
5 creatieve opdrachten die leerlingen zelf moeten uitvoeren
- Een podcast opnemen waarbij leerlingen een gesprek voeren met elkaar, in plaats van alleen maar een script voor te lezen (want die kan door een chatbot zijn gemaakt).
- Een video maken waarbij leerlingen een onderwerp uitwerken, interviews doen en de video monteren.
- Een fotoboek maken waarbij leerlingen een onderwerp uitwerken, foto’s maken en een boek samenstellen met bijbehorende tekst (de tekst kan door een chatbot zijn gemaakt, maar de rest moet een leerling zelf doen).
- Een discussieopdracht waarbij leerlingen in groepsverband een gesprek voeren en conclusies trekken.
- Een onderzoeksopdracht waarbij leerlingen een onderwerp uitwerken door een onderzoek uit te voeren en te presenteren aan de klas.
Met dit artikel hoop ik dat ik jullie gestimuleerd heb om met nieuwe opdrachtvormen aan de slag te gaan. Er zijn vast nog veel handige opdrachtvormen te bedenken en te gebruiken. Als jullie goede ideeën hebben, dan zou ik het fijn vinden als jullie die hieronder als commentaar plaatsen zodat andere leerkrachten er ook wat aan hebben. Wie weet zullen de nieuwe opdrachten die we voortaan gaan gebruiken veel beter bij de leerlingen van deze tijd aanslaan, waardoor ons onderwijs nog leuker en misschien zelfs nog beter zal aansluiten bij wat er allemaal nog meer aan zit te komen in de toekomst.
Leave a Reply