Oefenen met lezen kan op verschillende manieren. Natuurlijk kan je simpelweg een woord
opschrijven en je kind begeleiden bij het hakken en plakken, maar een woordkwartet vind
ik wel erg leuk. Een kind is niet gericht bezig met het lezen van de woordjes. De spanning
van het wel of niet kunnen lezen van een woord is er op dat moment niet bij. Er is dus
geen angst voor het falen. Je speelt een leuk spel met je kind en dat je kind daarbij
woorden leest om het spel te kunnen spelen is maar bijzaak.
Het spel
Het kwartetspel bestaat uit kaarten. Bovenaan op de kaarten staan steeds de
onderwerpen van de kwartetkaarten, bijvoorbeeld “feest”. Ieder onderwerp heeft een eigen
kleur. Er zijn dus steeds 4 kaarten van hetzelfde onderwerp in dezelfde kleur. Als je 4
dezelfde kaarten in handen hebt, heb je “kwartet”. Je zegt hardop: “Kwartet”. Je laat de 4
kaarten zien en je legt ze opzij. Als alle kaarten op zijn, heeft de speler met de meeste
kwartetten gewonnen.
Op iedere kaart zie je bovenaan het onderwerp in een bepaalde kleur. Helemaal onderaan
zie je welke 4 woorden en dus welke 4 kaarten er bij het onderwerp horen. 1 woord is
steeds in de kleur van het onderwerp gedrukt, terwijl de andere drie woorden gewoon
zwart zijn. Dat zijn de kaarten die je moet zien te krijgen. In het midden staat een plaatje
van het woord van de kaart.
Het spel heeft de volgende acht onderwerpen: huis, tuin, klein dier, groot dier, feest,
snoep, fruit en sport.
Mijn mening
Ik heb het spel met mijn zoontje van 4 jaar uitgeprobeerd. Hoewel hij niet de exacte doelgroep is voor het spel, kan ik zien hoe effectief het spel is. Mijn zoontje kent de meeste letters en hij wil graag leren lezen. Tijdens het spelen leest hij soms twee, soms drie woorden. Het gaat dan natuurlijk om makkelijke woorden als beer, hek, bad, peer, enz. Normaal gesproken leest hij niet zo snel woorden (hij is bang dat het niet lukt), maar om kwartet te spelen probeert hij het toch.
Het lijkt me geweldig voor kinderen om te oefenen met lezen, zonder dat de nadruk op presteren ligt. Ze spelen nu een spel en ze zijn geconcentreerd op het spelen en het verzamelen van kaarten om zo een kwartet te krijgen. Dat ze daarbij woorden aan het lezen zijn, hebben ze helemaal niet door. Het leuke is dat hoewel je jouw kind maar 2 woorden hardop hoort lezen, wanneer je kind je om een kaart vraagt, je toch wel weet dat je kind al veel woordjes heeft gelezen. Je kind heeft een keuze uit de onderwerpen gemaakt en die dus allemaal gelezen. Je kind heeft gelezen welke kaarten het zelf heeft en welke kaart het aan jou gaat vragen.
De kaarten bieden een duidelijke structuur. Met de kleuren op de kaart weet je kind om welk onderwerp het gaat, welke kaarten bij elkaar horen en welk woord bij de kaart hoort. Dat wordt nog eens extra ondersteund met behulp van een plaatje. Juist als je kind nog moeite heeft met lezen, kan je kind hierdoor wel het spel spelen en zo dus ongemerkt bezig zijn met lezen.
De woorden verschillen van niveau. Zo heb je woorden als hek, maar ook moeilijke woorden als schaats en voetbal. Je kind oefent dus eerst met de makkelijke woorden en als dat goed gaat kan je kind met de moeilijke woorden oefenen. Tot die tijd bieden de plaatjes genoeg ondersteuning om toch het spel te kunnen spelen.
Leave a Reply