Wat leert je kind:
- Kennismaken met wetenschap en techniek
- Leesplezier
- Taalontwikkeling
- Uitbreiding woordenschat
- Leesbegrip
- Kennis maken met nieuwe situaties
- Stimuleren van de fantasie
- Leesbeleving
Titel: Owie en het geheime ding
Schrijver: Marianne Fraiquin en Henderien Steenbeek
Illustrator: Marijke Klompmaker
Uitgeverij: NBD Biblion
Doelgroep: 4 tot 6 jaar
Het verhaal
Owie vindt een raar, flubberig ding bij de post. Wat zou het zijn? Zou het een ster zijn? Owie besluit de ster terug te brengen naar zijn sterrenfamilie. Na van alles te hebben geprobeerd, blijkt het ding toch geen ster te zijn, Het ding heet Sam. Samen gaan ze op zoek naar zijn huis. Gaandeweg ontdekt Owie van alles over spiegelbeeld, zwaartekracht, luchtdruk, drijven en zinken en het lezen van een plattegrond.
Het verhaal wordt steeds onderbroken met activiteitenpagina’s De activiteiten passen helemaal bij het verhaal. Het gaat over wat Owie zojuist heeft ontdekt in het verhaal. Zo wordt je kind o.a. aangemoedigd om op een makkelijke manier met een ballon en wat spulletjes te experimenteren met zwaartekracht. Er staan heel veel leuke opdrachten in het boek.
Mijn mening
Het verhaal is leuk en simpel te begrijpen.
De activiteitenpagina’s zien er aantrekkelijk uit. Er zijn flapjes waarmee je een schuur, kast of kist kan openen. Er ligt een papiertje op de grond die je open kan vouwen. Dat soort dingen zijn toch geweldig om te kunnen in een boek. Het is weer eens wat anders dan alleen maar het omslaan van de pagina’s.
Dit boek is een groot succes hier in huis. Zodra ik een activiteitenpagina met mijn zoontjes lees weet ik dat ik aan de slag moet. De vreugde op mijn zoontjes gezicht terwijl hij door de kamer danst al roepend: “Dankje, dankje, dankje!” Het mogen experimenteren zoals aangegeven bij de opdrachten ervaart mijn oudste zoon als een geweldig geschenk! Zelfs mijn jongste zoon van 2 en een half jaar doet graag mee met de experimenten.
De experimenten zijn zeer eenvoudig om te doen. Je hebt vaak simpele materialen nodig die iedereen wel in huis heeft. Bespreek tijdens het experimenteren met je kind wat er gebeurt en wat je kind ziet. Leg dan uit waarom het zo gebeurt. Je kind leert het meest door er samen over te praten en samen tot conclusies te komen.
Achterin het boek worden de vijf activiteitenpagina’s uitvoerig beschreven en uitgelegd. Ik raad je aan om de activiteiten hier eerst goed door te nemen voordat je ze met je kind gaat uitvoeren. Vaak moet je kind zelf op zoek gaan naar de spulletjes die nodig zijn. In de tussentijd kan jij snel de activiteiten doornemen. Hier wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren en waarom het zo gebeurt. Door je hier goed in te lezen kan jij het straks aan je kind uitleggen tijdens het experimenteren. Ook krijg je andere mogelijkheden als tips. Wanneer je kind een opdracht geweldig vindt om te doen, krijg je zo ideeën aangeboden om er verder mee door te gaan.
Het verhaal eindigt met een samenvatting van het verhaal. Dit vind ik erg handig, omdat je zo zelf ook aan je kind kan vragen waar het verhaal over gaat om je kind te leren samenvatten.
Dit boek daagt je kind uit om zelf te gaan onderzoeken. De nadruk ligt op het zin hebben om te experimenteren en niet op de resultaten.
Dit boek bestaat dus niet alleen maar uit een verhaal, maar is een combinatie van verhaal en activiteiten voor jonge kinderen.
Leave a Reply