Wat leert je kind van deze educatieve app:
- Kennis maken met klassieke muziek
- Muzikale beleving
- Muziekinstrumenten
Doelgroep
4 tot 9 jaar

Plus:
- 25 minuten genieten van een muzikaal sprookje.
- Prettige inleiding van de personages en hun muziekinstrumenten.
- Leuk getekend en geanimeerd.
- Kennis maken met muziek, concert en de muziekinstrumenten.
- Spannend!
- Balkje ter weergave van hoever je bent in de scènes.
- Voorlezen kan aan en uit en tekst kan aan en uit.
- Lesbrieven met kerndoel 54 van TULE.
Min:
- Niks.
De app
De app biedt de volgende mogelijkheden:
- Lees, bekijk en beluister het verhaal.
- Bekijk het concert terwijl ze het verhaal spelen.
- Docenten: Lesbrieven en werkbladen voor groep 3+4 voor een project van drie tot 4 weken.
- Ouders: Uitleg over de app.
- Extra: Bepaalde woorden en begrippen worden uitgelegd. In totaal zijn er 20 stukjes waarmee de kinderen meer leren en horen rondom Peter en de wolf.
Er is aan de linkerkant een handige navigatiemenu aangeduid met een pijl. Je kan hiermee makkelijk door de app navigeren en de vertelstem en tekst tijdens het verhaal aan en uit zetten.
Het gaat om een muzikaal sprookje van de Russische componist Sergej Prokofjev. Hij bedacht een verhaal over het jongetje Peter dat samen met een paar andere dieren een gevaarlijk avontuur beleeft. Elk figuur heeft zijn eigen herkenningsmelodie. Peter herken je aan zijn melodie met de strijkers. Het vogeltje wordt gespeeld door de fluit en de eend waggelt op de melodie van de hobo. In 1936 werd Peter en wolf voor het eerst uitgevoerd.
Mijn mening
Mijn zoontjes van bijna 4 jaar en 6 jaar hebben ruim 25 minuten enorm genoten van het verhaal. Toen het afgelopen was wilden ze het allebei nog een keer beluisteren/bekijken. Dat vond ik wel heel speciaal.
Het verhaal wordt heel mooi ingeleid. Eerst worden de figuren in het verhaal aan je voorgesteld. Daarna krijg je uitgelegd en wordt je zichtbaar gemaakt dat de figuren worden gespeeld door instrumenten. Raak de figuren aan om de instrumenten te horen en te zien!
Dit was erg leuk omdat mijn zoontjes zo om de beurt een personage mochten kiezen. Enige tijd geleden keken mijn zoontjes regelmatig de film “Dolfje weerwolfje”, waarin het verhaal van Peter en de wolf ook naar voren kwam. Ik vroeg ze dan ook bij het muziekstukje van Peter of ze dat nog herkenden. Toen begonnen ze gelijk alles op te noemen wat ze nog wisten van Peter en wolf in de film Dolfje weerwolfje. Dat was wel een mooie start, want de app sloot gelijk aan bij wat ze al wisten.
Het verhaal is leuk getekend en geanimeerd. Het geeft een bijzonder uiterlijk wat wel bij kinderen past. De kinderen kunnen met de animaties spelen. De momenten waarop dat kan wordt zichtbaar gemaakt met een rood bolletje.
Het is wel fijn dat de kinderen niet aldoor met de animaties kunnen spelen, zodat ze meer aandacht hebben voor het verhaal en het muziek.
Terwijl ik dit aan het typen ben met de iPad naast mijn computer, zit mijn zoontje van 6 jaar op de bank te spelen. Dan zegt hij ineens: “Hey, dat is de eend.” En ja hoor net op dat moment kwam de eend naar buiten.” Nou dat vind ik dus wel erg fantastisch! Ik doe het hem zeker niet na! Ik herken het muziek van het eendje echt niet na maar 1x beluisteren. Zo zie je maar hoe leerzaam deze app kan zijn voor kinderen.
Het verhaal wordt leuk en spannend verteld. Het trok mijn jongens ook echt vanaf het allereerste begin. Vooral mijn jongste zoon vond het enorm spannend en je zag hem met de spanning meeleven. Hij had alleen nog maar interesse in het verhaal.
Onderaan zie je met een rode balk aangegeven hoe ver je al bent in de scène. Dit vind ik heel erg prettig, want de verteller vertelt steeds korte stukjes waarna je naar het muziek luistert voor je weer verder gaat.
In het begin vond mijn oudste zoontje het wachten steeds te lang duren en wilde hij steeds op de pijl drukken. Toen legde ik hem uit dat ze speciaal met het verhaal wachten zodat je dan naar het muziek bij de personages kan luisteren. De eerste paar keren daarop zei ik dan ook steeds:” Nu luisteren we even naar het muziek en straks gaat het verhaal weer verder. Wat vind je van het muziek?” Dat hielp hem om tijdens de tussenstukjes naar het muziek te luisteren en was hij niet meer ongeduldig. De jongste had helemaal geen moeite met de tussenstukjes want hij zat vol met vragen:”Kan een wolf zwemmen? Kan een wolf klimmen? Eet een wolf mensen? Wat is er met het eendje gebeurd? Leeft het eendje nog?”
Zelf vond ik het erg prettig om ook de tekst aan te hebben tijdens het voorlezen, want dan was het duidelijk wanneer we wat te horen zouden krijgen en wanneer we naar het muziek luisteren voordat het vertellen weer verder gaat.
Deze app is de eerste app die het Koninklijk Concertgebouworkest ontwikkelt voor gebruik in het klaslokaal of thuis. Ze zullen een serie educatieve apps voor kinderen maken.
De lesbrieven in deze app zijn als afzonderlijke PDF documenten vanuit de app te printen. De leerdoelen van de lesbrieven sluiten aan bij kerndoel 54 van TULE. deze lesbrieven zijn gemaakt in samenwerking met Meesters in Muziek, bekend van de methode Moet je doen – muziek.
Ik vind deze app echt waardevol om kinderen op een leuke, spannende en aantrekkelijke wijze kennis te laten maken met muziek. In juni wordt de PC app (gratis voor scholen) gelanceerd.
Leave a Reply