Laatst hebben we weer een mijlpaal bereikt. Mijn jongste zoon van (bijna) 5 jaar heeft een eigen bibliotheekabonnement met zijn eigen bibliotheekpas.
Sinds kort wil mijn jongste zoontje heel graag uit boeken lezen. Hij houdt enorm van voorlezen en er gaat dan ook amper een dag voorbij zonder dat hij voorgelezen wordt, maar hij heeft nu het punt bereikt waarop hij meer wil. Hij wil zelf uit boeken kunnen lezen. Vanaf het moment dat hij het aangaf heeft hij binnen een paar dagen leren lezen. Hij kan nu korte woordjes zoals big, kip, aap, enz. zelf lezen.
Omdat hij wil lezen om boeken te kunnen lezen is het nu mijn taak geworden om die boeken voor hem te regelen.
We hebben hier thuis voornamelijk boeken voor kleuters die graag enkele woordjes zelf willen voorlezen terwijl ouders het verhaaltje voorlezen. Dit zijn Kleuter samenleesboeken.
Enkele voorbeelden van Kleuter samenleesboeken
Mijn zoontje wil nu dus boeken waar hij zelfstandig uit kan lezen. Omdat ik die niet in huis heb, heb ik hem dus meegenomen naar de bibliotheek. Daar had hij enorm zin in, want tot nu toe gingen we vooral voor zijn oudere broer.
Laatst begon ons bezoekje met het regelen van een abonnement. Samen hebben we het formulier ingevuld en toen kreeg hij zijn pasje.
Het vinden van boekjes voor kinderen die net beginnen met lezen was erg makkelijk. Deze boeken staan per niveau aangegeven. Omdat hij nu net is begonnen moest ik dus boekjes zoeken met AVI START als niveau.
Dit zijn de boekjes die hij heeft uitgekozen.
We lezen vooral samen. Omdat hij net is begonnen met het lezen van korte woordjes heeft hij nog veel hulp nodig. Boekjes waarbij de pagina’s uit maar 1 woordje bestaan kan hij al wel helemaal zelf lezen.
Boekjes met korte zinnen vormen al een grote uitdaging. Hij is nog heel erg aan het hakken en plakken. Hakken (de letters en dubbelklanken één voor één lezen) gaat al heel goed, maar het plakken (het woord in één keer zeggen) vindt hij soms nog moeilijk. Boekjes met zinnen moeten volgens bepaalde regels worden gelezen en hij moet al die regels nog leren.
We lezen altijd van boven naar beneden en dan van links naar rechts.
Ook moeten we alle woorden achter elkaar lezen zonder er eentje over te slaan, anders klopt het verhaal niet.
Dit moet hij dus nog allemaal leren.
De meeste boekjes met maar 1 woord vindt hij te saai omdat ze vooral uit het lezen van namen bestaan. Hij wil geen namen lezen, hij wil verhalen lezen! Maar een boek met zinnen is te veel voor hem, dat geeft hij zelf ook aan. Hij heeft dus het volgende bedacht. Ik lees de zin en stop dan bij het laatste woordje. Per zin leest hij dus alleen het laatste woordje.
Goed bedacht van hem en ook erg leuk om samen te doen!
Leave a Reply