Doelgroep: Vanaf 7 jaar
Titel: Programmeren voor kinderen
Schrijver: Carol Vorderman
Uitgeverij: Lannoo
Wat leert je kind:
- Programmeren
- Eigen computergames maken
Het boek
Er is een website die programmeren voor kinderen aanbied. De website is minder gericht op het aanbieden van lesmateriaal en alles in kleine beetjes aanbieden. De website heet https://scratch.mit.edu/ Op deze website wordt een programma aangeboden dat Scratch heet. Het leuke van Scratch is dat je het op de computer kan installeren of op het web kan gebruiken. Het is gratis. Het is ontworpen door Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab. MIT is een hoog aangeschreven universiteit in Amerika. Scratch werkt op exact dezelfde manier als code.org. Het is wel uitgebreider. Scratch is helemaal in het Nederlands vertaald. De blokken met opdrachten zijn in verschillende kleuren verdeeld. Op deze manier is het makkelijk te herkennen wat je waar moet zoeken.
Het leren van Scratch kan wat lastiger zijn in het begin. Dit boek begint met een uitleg van wat programmeren is en gebruikt hier Scratch voor. Het neemt stap voor stap door hoe visueel programmeren werkt. Je leert ook meteen hoe Scratch werkt en welke dingen je allemaal gebruikt bij programmeren, zoals iets heel vaak herhalen, “loops”, als dit zo is dan moet je dat doen “if then”. Het boek zorgt ervoor dat alles in kleine blokken wordt aangeboden.
Aan het einde van het boek is een Scratch gedeelte waar je leert een echt spel te maken. Dit vond mijn zoontje erg leuk. Je zag hem ook echt denken als er iets niet goed ging en alles stap voor stap nalopen. In het boek gebruiken ze dezelfde kleuren als op de Scratch website voor de blokken. Ook de tekst is natuurlijk hetzelfde. Maar je merkt wel dat het een vertaling is van het Engels naar het Nederlands. Sommige blokken heten in het boek net iets anders of missen een woordje. Mijn zoontje raakte hiervan soms in de war, maar na even uit te leggen dat het niet precies zoals in het boek hoeft te zijn was alles in orde.
Het tweede deel van het boek gaat over Python. Python is een “gewone” programmeertaal. Voor Python moet de code zelf geschreven worden. Het leuke is dat Python steeds vergeleken wordt met Scratch. Er wordt ook een lijst gegeven waar de commando’s van Python worden vergeleken met de blokken van Scratch. Op deze manier kunnen kinderen steeds zien dat ze wel al weten wat ze moeten doen en dat het niet heel anders is dan de blokken. Het is alleen met tekst die ze zelf moeten schrijven. In het begin van het Python hoofdstuk wordt Scratch er nog bij getoond. Als je verder gaat, gaat de schrijfster ervan uit dat het niet meer nodig is en wordt de extra ruimte op de bladzijdes gebruikt voor extra uitleg.
Aan het einde van het boek wordt er nog ingegaan op hoe computers van binnen werken en hoe programmeren in het echte leven werkt. Er worden wat belangrijke en bekende mensen genoemd uit de computerwereld. Wat ik wel jammer vind is dat ze in het boek Python gebruiken om kinderen te leren programmeren, maar aan het einde Python niet noemen bij populaire programmeertalen, dit zou de kinderen toch weer wat extra’s meegeven.
Het is een leuk boek dat kinderen op een makkelijke manier stap voor stap leert programmeren. De overstap naar zelf programma’s maken wordt een stuk kleiner. Er zijn nu ook veel visuele programmeertalen die door professionals worden gebruikt om computer software te maken. Met Scratch als achtergrond wordt de overstap naar zo’n systeem makkelijker.
Er is nu ook Progranmmeren voor kinderen: Games. Binnenkort zal ik ook dit boek uitgebreid met jullie doornemen.
Leave a Reply