Doelgroep: vanaf 3 jaar
We waren in november naar het Spellenspektakel geweest en daar zagen we nieuw magnetisch bouwspeelgoed waarmee kinderen konden bouwen. Onze jongens vonden dat zo leuk om te zien dat ze gerust aan een tafel gingen wachten totdat zij ermee mochten spelen. Toen ze eindelijk aan de beurt waren hebben ze er ook echt heerlijk mee gespeeld. Als het aan hen had gelegen hadden we geen andere tafels meer bezocht, want zij waren er helemaal weg van!
Laatst zag ik bij ZuluBaby ook magnetisch bouwspeelgoed. Ze hebben er Magna-Tiles en Geomag. Beiden leken me heel erg leuk voor mijn jongens om mee te bouwen.
Hier beschrijf ik Magna-Tiles.
Wat is Magna-Tiles?
Het gaat om veelzijdige magnetische tegels in verschillende geometrische vormen en kleuren. Mijn jongens spelen met de 48 delige, doorzichtige set.
Ieder tegeltje bevat magneten aan de zijkanten. Hierdoor worden ze altijd tot elkaar aangetrokken en zullen ze aan elkaar klikken.
In de set zitten verschillende vormen. Hiermee kunnen kinderen heel veel objecten bouwen. Er zit zelfs een chassis bij waarmee kinderen vele soorten auto’s kunnen bouwen.
Wat leert je kind?
- Visueel-ruimtelijke oriëntatie en inzicht
- Kennis maken met geometrische vormen
- 3 dimensionaal bouwen (2D kan natuurlijk ook)
- Planmatig denken (bouwplannen maken en uitvoeren)
- Motorische ontwikkeling
- Ontwikkelen van creativiteit
- Wiskundig inzicht
Mijn mening
Ik ben een grote fan van bouwspeelgoed. Ik vind het erg belangrijk om te hebben voor mijn jongens omdat ze zo op een leuke en speelse wijze nieuwe en waardevolle vaardigheden leren.
Daarom ben ik dan ook heel enthousiast over Magna-Tiles. Kinderen kunnen al gauw hele leuke bouwwerken maken met de onderdelen. Het klikt heel fijn aan elkaar vast en daardoor maken kinderen al snel kennis met het bouwen in 3D.
Veel bouwspeelgoed moet je altijd aan elkaar vastklikken (denk aan bijvoorbeeld LEGO) en vooral jonge kinderen hebben daar nog moeite mee. Het kost dan net te veel kracht waardoor ze er altijd hulp bij nodig hebben. Dat is dus helemaal niet het geval bij Magna-Tiles. Je plaats de onderdelen tegen elkaar aan of op elkaar. Ze klikken gelijk aan elkaar vast. Hierdoor kunnen ook jongere kinderen al meteen aan de slag om ook hele mooie bouwwerken te maken.
Jonge kinderen kunnen beginnen met simpele vormen zoals het maken van een kubus en een piramide. Door ze op elkaar te plaatsen wordt het al snel een huis.
Oudere kinderen kunnen er heerlijk op los gaan en alles bouwen wat ze kunnen bedenken.
Door met deze Magna-Tiles te spelen oefenen kinderen ook het ruimtelijk inzicht vanuit de ruimtelijke oriëntatie. De ruimtelijke oriëntatie is de vaardigheid zich een voorstelling te vormen van objecten in 2 of 3 dimensies. Dit komt ook aan de orde in wiskunde. Door te kijken en te doen vormt een kind een beeld van de ruimte die de vormen innemen en leren ze de opbouw ervan. Deze vaardigheid is heel belangrijk voor een goed rekenkundig inzicht of planmatig denken.
Zo zie ik mijn jongste zoon een aantal vierkanten plat neerleggen en één voor één trekt hij de vlakken omhoog en maakt hij zo een huis. Tijdens het neerleggen hoorde ik hem ook tegen zichzelf praten: “Heb ik 3 kanten nodig om een huis te bouwen? Nee, ik heb er 4 nodig.”
Hij had maar 3 grote vierkanten om zijn huis mee te bouwen en ik zag hem al snel grijpen naar vier kleine vierkantjes om zo 1 groot vierkant te bouwen. Dat is natuurlijk gewoon rekenen, maar zo ziet hij dat absoluut niet en dat vind ik dus ook zo leuk. Wanneer ze dit later op school gaan leren, heeft hij het allang ervaren en ook al zelf gedaan!
Omdat het magnetisch is en daardoor goed aan elkaar blijft “plakken” kan je al snel in 3D bouwen. Het is stevig genoeg om te blijven staan tijdens het bouwen en ook om er daarna mee te spelen. Dat is dan ook de reden dat mijn zoontje een muurtje kon bouwen van vier vierkanten. Als de magneten niet zo sterk aan elkaar bleven kleven, was dat niet mogelijk geweest.
Hierboven zie je een werkje van mijn oudste zoon van 8 jaar. Ook hij legt eerst de stukken in 2D neer om ze vervolgens omhoog te tillen tot wat hij wil maken. Hij vertelt graag dat hij vanuit een ster een piramide kan bouwen.
Ik zag dat er ook een set is waarbij de kleuren niet doorzichtig zijn, maar zelf geef ik de voorkeur aan doorzichtige kleuren. Zo komt ook het mengen van de kleuren aan de orde. Wanneer je een geel stukje op een blauw stukje legt zie je dat het groen wordt. Dat geeft dan weer een extra educatieve waarde.
Opruimen is heel simpel. Je kan de bouwwerken weer los maken en de stukken netjes en makkelijk op elkaar stapelen en op de juiste plekken in de doos opbergen.
Het is grappig om te zien dat mijn zoontjes dit al beter kunnen opruimen dan ik dat kan. Zij hebben er vanaf het begin zelf mee gespeeld. Toen ik er later met ze mee ging spelen, waren ze mij de hele tijd aan het bemoederen bij het opruimen!
Ter informatie:
Mijn zoontjes zijn nu 5 jaar (bijna 6) en 8 jaar oud.
Leave a Reply