Doelgroep: 6 – 8 jaar
Titel: Vos en Haas – uil is een kok
Schrijver: Sylvia Vanden Heede
Illustrator: Thé Tjong-Khing
Uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401415286
Wat leert je kind:
- Lezen op AVI M3 / E3 niveau (NL) – AVI 2 en 3 (BE)
- Belangstelling krijgen voor boeken.
- Leesvaardigheid oefenen.
- Uitbreiding woordenschat.
Te koop bij Bol.com
Het boek
- Ik lees als uil AVI start tot M3 (NL), AVI 1 en 2 (BE).
- Ik lees als vos AVI M3 tot E3 (NL), AVI 2 en 3 (BE).
- Ik lees als Haas AVI E3 tot M4 (NL), AVI 3en 4 en 5 (BE).
Een bladzijde ziet er duidelijk en haalbaar uit voor kinderen. Per regel staat één zin gedrukt. Ik merk dat beginnende lezers dit altijd erg fijn vinden en het lezen hierdoor ook veel beter gaat.
Iedere bladzijde biedt ook een illustratie om het verhaal leuk uit te beelden.
Illustratie van Thé Tjong-Khings© 2014 Van Lannoo, Vos en Haas uil is een kok.
Er zijn geen hoofdletters aan het begin van de zinnen.
Wanneer kinderen beginnen met het leesonderwijs in groep 3 leren ze nog geen hoofdletters. Dat komt later pas.
Dit boek past dus bij de wijze waarop beginnende lezers oefenen met lezen.
Veel woorden in het boek zijn “klankzuiver“. Dat betekent dat ze gelezen worden met dezelfde klanken die beginnende lezers bij de letters leren. Dat zijn andere klanken dan wij kennen van het alfabet.
Niet alle woorden zijn helemaal klankzuiver.
Als je kind net is begonnen met het leesonderwijs, kan het dit boek nog niet zelfstandig lezen, doordat sommige woorden lastiger zijn. Woorden zoals: bakken, thuis, pakjes, echt, scheurt, heerlijk, handig, opeten, margarine, enz.
Sommige woorden zijn extra groot gedrukt. Het maakt het lezen van het woord prettig. Het doorbreekt het patroon van de tekst zodat het lezen niet saai wordt.
Mijn mening
Omdat kinderen al aardig bekend zijn met de boeken van Vos en Haas, zijn de boeken uit deze leesserie dus extra aantrekkelijk voor kinderen.
Het is ook heel leuk dat dieren de hoofdrol spelen in deze boeken.
Deze boeken maken niet puur en alleen gebruik van klankzuivere woorden. Het lezen van de woorden en leestempo is niet het voornaamste doel van deze boeken.
De boeken proberen vooral leesplezier te bevorderen bij beginnende lezers.
Deze boeken lees ik liever eerst samen met de kinderen. Met samen lezen bedoel ik dat een kind het voorleest en ik meelees.
Zo kan ik beter bijspringen bij het lezen van de woorden die wat lastiger zijn en het meehelpen bij het begrijpen van de woorden.
Als een kind veel moeite heeft met het lezen van de tekst kan ik ingrijpen en kunnen we om de beurt aan elkaar voorlezen.
Achterin het boek zijn twee recepten die bij het verhaal horen. Het is leuk voor kinderen om de recepten zelf te lezen en er ook echt mee aan de slag te gaan.
Wel hebben ze hulp nodig bij het lezen van de recepten.
Leave a Reply