Doelgroep: 4 – 8 jaar
Titel: Jaap won een prijs
Schrijver: Imme Dros
Illustrator: Harrie Geelen
Uitgeverij: Querido
ISBN: 9789045121017
Wat leert je kind:
- Over reclame in de brievenbus
- Belangstelling krijgen voor boeken.
- Taalontwikkeling.
- Uitbreiding woordenschat.
Het boek
Het is een prentenboek met mooie bijzondere prenten. Een bladzijde bestaat steeds uit prenten bovenaan en daaronder acht zinnen.
Bovenaan staat steeds één grote of twee kleinere prenten die horen bij de acht zinnen eronder.
Het verhaal leest lekker door en je kan dit boek voorlezen voordat je kind(eren) naar bed gaan.
Jaap heeft een brief gekregen. Mama las het voor en er stond: “U wint de GROTE HOOFDPRIJS!”
Mama heeft iedereen gebeld en alle mensen kwamen hem cadeautjes brengen.
Arme Jaap pakte alles voorzichtig uit. De cadeaupapiertjes hield hij heel zodat hij alles ook weer in kon pakken.
De andere J. De Jong die echt deze prijs heeft gewonnen wil alle cadeautjes vast zelf hebben.
Jaap was ervan overtuigd dat er een foutje was gemaakt. Hij kon die prijs niet hebben gewonnen, want hij heeft er niets voor gedaan of gemaakt.
Je moet toch ergens goed in zijn om een prijs te winnen?
Arme Jaap was er helemaal ziek van! Hij kon zelfs niet naar school, zo slecht voelde hij zich!
Maar hoe zit dat nou? Voor wie is die prijs? Waarom kreeg juist hij de brief?
Mijn mening
Ik vond dit boek zeer waardevol om aan mijn kinderen voor te lezen. Ik probeer mijn zoontjes vaak te leren dat wanneer winkels en/of folders je prijzen aanbieden je dit altijd met een korreltje zout moet nemen.
Meestal willen ze er eerst iets voor terug, zoals je mailadres zodat ze je kunnen “spammen”. Daarnaast klopt het ook lang niet altijd zoals het op je overkomt.
Soms lijkt het alsof je maar je mailadres online hoeft in te vullen om dan een droomreis te ontvangen. Vervolgens vul je alles netjes in en krijg je misschien een korting van 5 euro als je voor een bedrag van minimaal 25 euro koopt in de winkel. Zo leek het helemaal niet te zijn voordat je zoveel moeite had gedaan.
Daarom vind ik dit boek ook wel fijn.
Kinderen raken via een leuk verhaal bekend met wat er als tekst op een reclamefolder kan staan en dat de boodschap dus heel anders over kan komen dan het werkelijk is.
Het verhaal is leuk en wordt heel mooi beschreven. Je leeft helemaal mee met het arme kind.

Leave a Reply