Voorlezen is heel belangrijk. Op dit moment wordt het daarom extra aangemoedigd tijdens de De Nationale Voorleesdagen. Kinderen vinden het vaak heel fijn en gezellig om samen op de bank te zitten en voorgelezen te worden (of samen voor te lezen).
Hierbij enkele tips bij het voorlezen:
- Een boek kiezen
Er zijn heel veel boeken waar je uit kan kiezen. Om je te helpen heb ik op deze website leuke boeken uitgewerkt, zodat je een bewuste keuze kan maken. Bekijk hier allerlei leuke boeken per leeftijd, per thema en de AVI-oefenboekjes.
Verder kan het zijn dat je leuke boeken in wil zetten voor speciale momenten. Is er een baby op komst en wil je broer of zus alvast op de baby voorbereiden? Bekijk hier leuke boeken over baby’s op komst die je zou kunnen inzetten. Gaan jullie op vakantie en wil je daar je peuter of kleuter alvast over vertellen en uitleggen? Bekijk hier leuke boeken over op reis gaan met de trein of vliegtuig en naar de camping.
- Vaste tijd
Toen mijn kinderen jong waren las ik ze iedere avond voor voordat ze naar bed gingen. Ze waren daar helemaal aan gewend. Het was bij ons een vast ritueel. Tegenwoordig lees ik samen met mijn jongste zoon van 9 jaar meerdere keren per week. We lezen elkaar om en om een bladzijde voor. Nu ik dit schrijf denk ik dat ik maar weer mijn oudste zoon ook weer voorleesmomenten ga aanbieden. Hij leest uit zichzelf niet vaak uit een boek, maar samen voorlezen vindt hij nog steeds heel leuk.
- Voorbereiding op het voorlezen
Hoe begin je met een boek? Het is leuk om samen eerst het boek te ontdekken. Wat kan je zien in de illustraties op de voorkant? Lees de titel van het boek voor en praat er samen over. Waar zal het verhaal over gaan? Op deze wijze maak je een kind al lekker nieuwsgierig naar de rest van het boek.
- Voorlezen met stemmetjes
Lees lekker voor zoals jij het fijn vindt. Vind je het lastig of vervelend om alle stemmetjes anders voor te lezen dan kan je dat beter weg laten. Wel is het belangrijk dat je langzaam praat, goed articuleert en oogcontact maakt met het kind om het verhaal goed over te brengen. Zelf ben ik gewend om bij de spreekteksten een beetje meer emotie te laten horen, maar dat heb ik opgepikt in de jaren waarin ik veel voorlas als juf in mijn klas.
- Moeilijke woorden
Vaak zeg ik voordat we gaan lezen dat het kind gerust mag vragen als het een woord niet begrijpt. Als ik zelf tijdens het lezen een woord tegenkom waarover ik twijfel of het bekend is bij het kind dan vraag ik naar de betekenis. Ik laat het kind altijd uitleggen wat het betekent. Als het kind het woord niet kent, probeer ik het uit te leggen in de context van het verhaal en haal ik er een situatie bij uit het leven van het kind (voor zover ik dat weet) of een veel voorkomende situatie die goed te begrijpen is.
- Een prentenboek herhalen
Toen mijn kinderen jong waren las ik veel prentenboeken meerdere keren voor. Ik had een lage open kast in de woonkamer met hun lievelingsprentenboeken. Iedere avond (en ook vaak overdag) konden ze zelf een boek kiezen voor het voorlezen. Omdat prentenboeken zo snel uit zijn mochten ze altijd allebei een boek uitkiezen. Wanneer ik nieuwe boeken introduceerde mochten ze na het voorlezen het boek zelf opbergen. Gaat het in hun boekenkast of in de grote boekenkast bij de rest van de boeken? (wel onderin de kast zodat ze erbij kunnen) Sommige boeken kozen ze (bijna) iedere avond.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent en ik wens je veel plezier bij het voorlezen.
Leave a Reply