Doelgroep: 2 spelers vanaf 10 jaar
Ik heb graag één of twee pocket edities van spellen in mijn handtas voor als we eens ergens moeten wachten. Met deze spelletjes kan ik mijn kinderen leuk vermaken terwijl we samen wachten. Daarom heb ik dit spel in een handige pocketeditie gekocht voor een leuk prijsje.
Als je een speelgoedwinkel in de buurt hebt zou je het spel (pocketeditie) voor maar 7 euro kunnen vinden. Ik heb het voor 5 euro met een beursaanbieding gekocht bij Spellenspektakel 2018.
Te koop bij Bol.com
Wat is Claim?
Claim is een kaartspel. Er zijn vijf soorten kaarten (zie plaatje hieronder).

Er zijn dwergen, ridders, zombies, dubbelgangers en goblins. Dit zijn de vijf facties in het spel.
De koning is dood en wie wordt de nieuwe koning? Jij of jouw tegenstander? Je speelt het spel door de facties voor je te winnen. Het spel is simpel en een potje is best kort (minder dan 20 minuten).
Je speelt het spel in twee fases.
Fase 1: Win volgelingen voor je strijd!
Schud de kaarten. Geef iedere speler 13 kaarten. Leg de rest van de kaarten in het midden (gedekt). Trek de bovenste kaart van de stapel en leg die open op tafel. Wie van jullie wint deze volgeling?
De leider begint (de jongste speler). De leider kiest een kaart en legt die open neer. De andere speler kiest daarna een kaart en legt die open neer.
Let op: Je moet de factie volgen! In het voorbeeld hieronder heeft de leider een dwerg gespeeld met nummer 6. Speler twee moet ook een dwerg spelen (de uitzonderingen leg ik later uit) en heeft een dwerg met nummer 8 gespeeld. De kaart met het hoogste getal wint (bij gelijkspel wint de leider). Speler 2 wint deze slag en wint daarmee de kaart in het midden. Dit is nu zijn volgeling en legt de kaart op zijn volgelingenstapel. Deze kaart speelt mee in fase 2. De twee gespeelde kaarten (dwerg 6 en 8) worden open afgelegd op de aflegstapel. Deze twee kaarten worden niet meer gebruikt.

Speler 1 heeft de slag verloren en mag nu een kaart trekken van de gedekte stapel. Deze speler mag wel de getrokken kaart bekijken, maar mag het niet aan speler 2 laten zien en legt de kaart op zijn volgelingenstapel. Dit is zijn volgeling voor fase 2.

De winnaar van de slag wordt de nieuwe leider. In slag 2 is speler twee de leider (want die had net de slag gewonnen). Speel slag 2 volgens dezelfde stappen als slag 1. Je herhaalt bij alle 13 slagen dezelfde stappen. Totdat jullie kaarten op zijn.
Fase 2: Win de meeste facties en word de nieuwe koning!
De spelers spelen nu met hun volgelingen (de kaarten die je hebt gewonnen bij de 13 slagen). Er is nu geen kaart meer in het midden.
De leider (winnaar laatste slag) kiest een kaart uit zijn hand en legt die neer. Hieronder zie je dat speler 1 (de leider) zombie nummer 2 neerlegt. Speler 2 moet de factie volgen en legt zombie nummer 5 neer. Speler 2 wint (5 is hoger dan 2). Speler 2 wint deze beide kaarten en legt ze op zijn scorestapel. Speler 2 heeft gewonnen en is de nieuwe leider voor slag 2.

Zo worden alle slagen gespeeld totdat de volgelingen op zijn en de scorestapels gevuld zijn met de gewonnen volgelingen.
Wie heeft er gewonnen? De speler die de meeste facties heeft wordt de nieuwe koning.

Speler 1 heeft twee facties voor zich weten te winnen. Speler 2 heeft drie facties gewonnen. Speler 2 is dus de nieuwe koning en heeft gewonnen.
Als twee spelers evenveel kaarten hebben van dezelfde factie dan wint de speler met de hoogste kaart van die factie.
Uitzonderingen tijdens het spelen: Je moet de factie spelen die door de leider wordt gevraagd, tenzij je geen kaart meer hebt van die factie, maar dan verlies je automatisch, behalve bij een ridder/goblin of een dubbelganger. De verschillende facties hebben speciale krachten. Goblins hebben geen speciale krachten en ridders verslaan automatisch een goblin, maar je mag alleen een ridder op een goblin spelen als je geen goblins meer hebt. De dubbelgangers moet je als jokers zien. Je mag ze altijd spelen na een kaart van de leider ook al heb je wel een kaart van die factie. Jouw dubbelganger wordt dan dezelfde factie als de kaart die de leider heeft gespeeld. Je kan met je dubbelganger winnen als jouw getal hoger is, maar de dubbelganger neemt niet de krachten over van de andere kaart.
Zombies hebben een speciale kracht tijdens fase 1. Normaal leg je de gespeelde kaarten op de aflegstapel tijdens fase 1, maar de zombiekaarten niet. De winnaar van de slag (tijdens fase 1) krijgt de zombiekaarten en mag die op zijn scorestapel leggen. Zo win je alvast extra kaarten die meetellen om de winnaar te bepalen. De dwergen zijn speciaal tijdens fase 2. De verliezer van de slag (tijdens fase 2) krijgt de dwergen die gespeeld zijn op zijn scorestapel. Je probeert dus steeds te verliezen met een dwerg zodat je toch de dwerg krijgt.
Mijn mening
Zeer leuk spel!
Toen we dit spel voor het eerst gingen spelen vonden we het wel ingewikkeld klinken met al die regeltjes en uitzonderingen. Maar na je eerste potje is het spel best simpel.
Wel moet je goed nadenken om de speciale krachten van de facties strategisch in te zetten.
Er zijn niet veel spelregels om door te lezen en je kan best snel met het spel aan de slag.
Wel raad ik je aan om de video hierboven te bekijken. Hiermee snap je het spel veel beter dan wanneer je erover leest.
De potjes zijn lekker kort en je speelt dan zoveel potjes als je zin in hebt.
Ik ben erg blij met dit spel als pocket editie in mijn handtas.
Ik had eens een collega die altijd zei: “Kinderen die zich vervelen gedragen zich vervelend.” Daarom heb ik dus altijd minigames in mijn tas. Met dit spel zullen mijn kinderen zich zeker niet vervelen als we ergens moeten wachten.
De normale editie van dit spel is natuurlijk nog leuker om te hebben om thuis mee te spelen. De kaarten zijn erg mooi met hele mooie tekeningen.
Ik vind dit zeker een aanrader om zelf in je spellenkast te hebben of net zoals ik in je handtas. Ook lijkt me dit een leuk cadeau om te geven aan iemand die van fantasyspellen houdt of iemand die fantasyspellen met mooie plaatjes leuk vindt.
Leave a Reply