Doelgroep: Vanaf 6 jaar (Als papa of mama mee wil helpen). Anders wanneer het kind vlot zelfstandig kan lezen.
Titel: Games programmeren voor kinderen
Schrijver: Jon Woodcock – voorwoord Carol Vorderman
Uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401433723
Wat leert je kind:
- De basis van programmeren.
- Logisch nadenken.
- Scratch
Het Boek
Het boek is een stevig boek met hardcover. Het is rijkelijk geïllustreerd met leuke screenshots en tekeningen.
Het is bedoeld om de lezer te leren programmeren met Scratch.
Scratch is een gratis programma dat online in een browser of offline op de computer gebruikt kan worden.
Het is ontwikkeld door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Scratch is zo gemaakt dat heel jonge kinderen er al mee aan de slag kunnen en de basis van programmeren aanleren zonder een speciale programmeertaal te moeten schrijven. Alles wat er in Scratch geleerd wordt is goed te gebruiken in de “serieuze” programmeertalen.
Het boek “Programmeren voor kinderen – Games” gebruikt daarom ook Scratch als basis.
Scratch is leuk en de resultaten zijn niet kinderachtig. Dit boek laat de gebruiker aan de hand van leuke voorbeelden zien hoe je zelf kan beginnen om games te maken.
Dit boek is een vervolg op Programmeren voor kinderen waar ik ook een review over heb geschreven.
Het verschil is dat in het vorige boek ook Python (een andere programmeertaal) werd behandeld. In dit boek wordt alleen Scratch gebruikt. Het boek begint eerst uit te leggen waar je aan moet denken als je spelletjes wilt maken op de computer. Dan komt er een kort stukje van wat programmeren nou precies is.
Waar in het vorige boek Scratch wat meer stap voor stap werd uitgelegd wordt er hier direct begonnen met het maken van een eerste (simpel) spel.
Hier ligt de nadruk veel meer op het maken van games. Het is niet nodig om eerst het vorige boek te hebben gebruikt. Het zal natuurlijk wel helpen om sneller op gang te komen. In dit boek wordt ook weer geholpen met het installeren van Scratch en de eerste stappen.
Het is duidelijk dat het een boek van dezelfde makers is. De vormgeving is weer erg kleurrijk en ziet er hetzelfde uit. Uiteindelijk maak je samen met de schrijvers van het boek 8 games.

Mijn Mening
Ik vind het zelf erg belangrijk dat mijn kinderen leren programmeren. Al is het maar de basis.
Moeilijke problemen kunnen opbreken in kleinere begrijpbare en overzichtelijke stukken is erg handig om te kunnen. Het leert je een plan van aanpak te maken en ook dat je soms dingen efficiënter kan aanpakken door er op een andere manier naar te kijken.
Mijn jongste zoontje van 6 jaar heeft op code.org al veel oefeningen gedaan.
Mijn oudste van 8 jaar heeft de tests die er toen waren allemaal gedaan. Ook heeft hij heel veel tijd doorgebracht met het eerste boek Programmeren voor kinderen. Hij weet zelfs al meer over Python dan ik. Hij vindt Scratch wel leuker omdat je daar veel speelser mee aan de slag kan.
Je kan experimenteren zonder dat spelfouten invloed hebben. Vaak zit hij met vriendjes achter de computer de raarste creaties te maken met Scratch. Gelukkig gebruiken ze op zijn school nu ook al Scratch en mag hij als hij klaar is met zijn werk achter Scratch gaan zitten.
Dit boek is een leuke aanvulling. Mijn oudste zoontje vindt het leuk om bestaande games aan te passen met andere plaatjes of andere gebeurtenissen.
Hij houdt ervan om te kijken wat er gebeurt als hij er mee gaat rommelen. De vormgeving moest hij wel aan wennen bij het eerste boek. Maar bij dit boek wist hij al hoe het werkte. Het is namelijk soms lastig om te zien wat de volgorde van de stappen is. De stappen zijn soms in 2 kolommen naast elkaar en hij is gewend om van links naar rechts en boven naar beneden te lezen. Er is geen duidelijke scheiding tussen de kolommen.
Voor volwassenen valt dat waarschijnlijk niet op omdat wij het gewend zijn uit tijdschriften. Maar voor kinderen kan het nog wennen zijn. Maar als je het ze 1x uitlegt of er even bij blijft en kijkt of ze de stappen netjes volgen, dan is het ook geen probleem meer voor de jonge lezers. Het kan dan ook handig zijn om het boek eerst kort door te nemen met een kind.
Er staan vaak extra blokken met informatie op de bladzijdes. Deze informatie is in een omlijnd vak geplaatst. Het kan helpen om te zeggen dat dat gedeelte extra is en niet perse bij de oefening zelf hoort. Het boek oogt door deze vormgeving druk.

Een laatste puntje is het taalgebruik. De vertalingen hadden soms wat beter kunnen aansluiten bij kinderen. Zoals bijvoorbeeld “lanceren”, zelf had ik eerder gekozen voor wegschieten.
Een zin als: “Door een virtueel realistische manier van kijken kunnen de games van de toekomst veel echter lijken.” is niet erg prettig om te lezen. Ik moest zelf even nadenken over wat er nou precies bedoeld werd en ik heb zelf nog wel zo een VR bril!
Het zal nog wel af en toe gebeuren dat een kind langskomt om te vragen wat er nou precies bedoeld wordt met sommige woorden of zinnen.
Het is een leuk en handig boek om kinderen te leren programmeren.
Games sluiten goed aan bij hun belevingswereld. Dit boek laat zien dat het veel minder moeilijk is dan je zou denken.

Leave a Reply