Doelgroep: 6 – 9 jaar
Titel: Bij het rampenteam
Schrijver: Nick Hunter
Uitgeverij: NBD/Biblion
Wat leert je kind:
- Over rampen en het werk van een rampenteam
- De recente rampen in de wereld
- Algemene kennis
- Leesplezier
- Taalontwikkeling
- Uitbreiding woordenschat
- Leesbegrip
Het boek
Dit boek hoort bij een reeks. Het gaat om een reeks over stoere beroepen. Met de reeks maak je kennis met mensen die gevaarlijk werk doen. In dit boek lees je over reddingswerkers bij rampen. Bij overstromingen, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen moeten rampen-bestrijders keihard aan het werk. Lees er alles over in dit boek.
Het boek hoort bij de makkelijk lezen-serie “Lees-mij!”. Het is dus geschreven met eenvoudig woordgebruik.
De moeilijke woorden zijn vetgedrukt en worden in een woordenlijst achter in het boek uitgelegd. Er wordt gebruik gemaakt van een grote lettertype.
Het boek heeft 13 hoofdstukken. Een hoofdstuk bestaat uit twee pagina’s. Op de linkerpagina staat steeds een stukje tekst bij het hoofdstuk. Daaronder staat iedere keer een foto bij de tekst. Op de rechterpagina staat steeds een grote foto die de hele bladzijde beslaat. Bij de foto staat wat je ziet en of een “wist je dat”.
Mijn mening
Leuk boek. Weer eens wat anders. Vooral mijn jongste zoon houdt heel veel van STOER. Daarbij past dit boek dus perfect. Mijn oudste zoon wil altijd alles weten. Hij houdt veel van informatieve boeken.
Zelf vind ik het ook erg belangrijk om informatieve boeken in huis te hebben. Kinderen leren begrippen in samenhang ontdekken. Denk ook aan woordenschatuitbreiding en zinsbouw.
Daarnaast leren kinderen natuurlijk over het onderwerp van het boek.
Het mooie aan dit boek is dat de kinderen dit heel goed zelf kunnen lezen. De letters zijn extra groot. Er zijn veel grote en duidelijke foto’s om de tekst duidelijk te maken. Kinderen krijgen hiermee een beter beeld bij wat een ramp echt inhoudt en wat mensen dan aan hulpverlening geven.
Het boek roept nieuwsgierigheid op bij kinderen. Het gaat over een onderwerp waar ze weleens iets over horen, misschien eens een blik van meekrijgen in het nieuwsjournaal, maar waar ze verder toch geen enkele ervaring mee hebben.
Zo raken ze al snel gemotiveerd om dit boek te willen lezen. Ze lezen dan niet puur omdat het moet, maar omdat ze meer willen weten. Dat is toch precies wat we willen?
Ik vind het heel fijn dat de moeilijke woorden dikgedrukt zijn en dat ze achter in het boekje worden uitgelegd. Dit is ook heel goed voor woordenschat en het helpt kinderen met weinig woordenschat om toch het geheel te snappen. Vooral wanneer een kind het boekje vaker leest, dan zal het de tekst steeds beter snappen en zo dus ook meer nieuwe woorden kennen.
Bekijk ook mijn andere reviews van boeken bij de makkelijk lezen-serie “Lees-mij!”.
Leave a Reply